Tunnelen stenges

Førstkommende mandag stenges Hansjordnestunnelen i to måneder på grunn av nødvendig rehabilitering.

  Foto: Reidar Gregersen

nyheter

Mandag 30. juli klokken 10 kjøres bommen ned og gjerder settes opp ved tunnelinnslaget i Hansjordnesbukta og ved avkjøringa i rundkjøringen inne i tunnelen.

Den eksisterende vann- og frostsikringen, som er platehvelv, skal demonteres og erstattes med veggelementer av betong og PE-skum med brannsikring. Arbeidet strekker seg fra tunnelinnslaget, "betongportalen", og omtrent 50 meter innover i tunnelen.

For ordens skyld kan det nevnes at PE-skummet ikke er av samme giftige type det har vært problemer med å kvitte seg med etter arbeidet i Langnestunnelen. PE-skummet som skal brukes i Hansjordnesbukta er langt mindre miljøskadelig enn det som ble brukt på 80-tallet.



Ikke tilfredsstillende

– Vi har vurdert å gjøre arbeidet nattetid og å holde tunnelen delvis åpen, men det går ikke. Vi håper nå tromsøværingene viser forståelse for at arbeidet må gjøres, sier Veronica Wiik, fungerende distriktssjef i Statens vegvesen i Midtre Troms distrikt.

Det skal også renskes og boltes fra betongportalen og inn til første rundkjøring, omtrent 220 meter innover i tunnelen.

Økt fokus på tunnelsikkerhet og trygghet i tunneler over hele landet er noe av bakgrunnen for at dette arbeidet gjøres nå. Statens vegvesen har i lengre tid ønsket å gjøre noe med Hansjordnestunnelen fordi den i dag ikke tilfredsstiller de krav som finnes. Det lekker vann som sprenger på platene og veggelementer av betong må på plass.



Ber om forståelse

– Vi er glade for å kunne komme i gang med arbeidet nå. Det må gjøres før det blir frost, men det er beklagelig å måtte stenge sommerstid, sier Wiik.

– Har dere forståelse for at byens bilister begynner å bli lei av stengte veier?

– Ja, det har vi stor forståelse for. Samtidig får vi mange telefoner om veier som må utbedres, sier Wiik.

Tunnelen er planlagt å åpne samtidig som Langnestunnelen, og dermed vil hele øyas tunnelløp være åpent samtidig.

– Det er Veivesenets policy å tenke trafikksikkerhet, så det er helt riktig å gjøre dette nå, sier Stein Berg-Johansen, overingeniør i Statens vegvesen.