Tyskland bestemte seg denne uken for å senke avgiftene på diesel og bensin, noe som ifølge Danmarks Radio kan lokke flere danske bilister over grensen.

Fra før har også land som Sverige, Frankrike, Irland og Storbritannia tatt grep for å dempe effekten av de uvanlig høye bensin- og dieselprisene.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) er enig i at drivstoff er dyrt, men vil ikke ta noen nye grep nå, ifølge et skriftlig svar til Stortinget torsdag.

«Jeg synes prisene på drivstoff nå er høye og forstår at mange håper at prisen snart går ned igjen», skriver Vedum.

Da olje- og drivstoffprisene nådde en foreløpig topp i starten av mars, sa Vedum at han «må ta grep» hvis dette fortsetter. Siden dempet prisene seg noe. Nå har bensinprisen igjen skutt i været til nye rekorder på over 27 kroner literen. Analytikere utelukker ikke en pris på 30 kroner literen i sommer.

Frykter høyere renter

Vedums svar kom på et spørsmål fra Roy Steffensen (Frp) om hva Vedum ville si til et av sine egne Facebook-innlegg fra 2018 om høye bensinpriser på 16 kroner literen. Den siste tiden har bensinprisene satt nye rekorder på 27 kroner literen.

Vedum sier at kutt i skatter og avgifter ville øke underskuddet på statsbudsjettet, og da må det brukes mer oljepenger.

«Selv om en avgiftsreduksjon kan gi en umiddelbar nedgang i prisen, vil en slik politikk kunne forsterke lønns- og prispresset i økonomien lenger frem», skriver Vedum.

«Det vil øke risikoen for høyere renter raskere enn vi nå har i utsikt. Det er den store trusselen for de fleste i Norge i dag, og vi kunne gi større utslag i folks privatøkonomi», legger han til.

Flere økonomer har tidligere gitt støtte til synet om at avgiftskutt kan bidra til høyere renter. Norges oljepengebruk i 2022 var i høst beregnet til 322 milliarder, men utgifter til strømstøtte og Ukraina-krigen har økt pengebruken til 352 milliarder.

– Landeveisrøveri

Stortingsrepresentant og Frp-leder Sylvi Listhaug har lenge tatt til orde for avgiftskutt på bensin og diesel for å motvirke de høye prisene.

– Det er helt ekstremt. Bensinen koster 27 kroner literen, og 28 kroner i Tromsø. Det er rett og slett landeveisrøveri, sier Listhaug til E24.

– Mange prøver nok å fylle drivstoff når prisene er lavere. Men lave priser nå, det er jo 20 kroner literen, som er priser vi prøvde å unngå å fylle til for bare noen måneder siden. Dette rammer folks lommebok, og næringslivet sliter tungt, sier hun.

Stortingsrepresentant og Frp-leder Sylvi Listhaug Foto: Javad Parsa / NTB

Frps forslag om å fjerne drivstoffavgiftene ville ifølge Listhaug redusert literprisen med syv kroner på bensin og åtte kroner på diesel. Skulle prisene øke til 30-40 kroner literen vil Frp også se på merverdiavgiften.

– Flere andre land kjører ned avgiftene, nå sist Tyskland, sier Listhaug.

– Er du ikke bekymret for overoppheting og høyere renter?

– Jeg ser de bruker det argumentet for alt det er verdt. Da er det rart at andre land som også sliter med inflasjon og høyere renter, likevel ser at de er nødt til å gjøre noe med den prekære situasjonen for bilistene. Dette bruker regjeringen for å unngå å gjøre noe, og jeg tror folk flest gjennomskuer det, sier Listhaug.

PS! Kjører du 10.000 kilometer i året med et snittforbruk på 0,7 liter per mil vil du bruke 700 liter i året. Ved en drivstoffpris på 17 kroner literen koster dette 11.900 kroner, men ved en pris på for eksempel 25 kroner literen koster dette 17.500 kroner – altså 5.600 kroner mer.