– Dette er et spennende og nytt element ikke bare i Nordlysfestivalens liv, men i norsk kulturliv. Jeg kjenner ikke til at så mange store utenlandske foretak er inne i et samarbeid med norske kulturaktører i det hele tatt, sier Ulf Jensen, direktør og kunstnerisk leder for Nordlysfestivalen.

Trang økonomi

Lukoil er ifølge Teknisk Ukeblad verdens største private børsnoterte oljeselskap i forhold til påviste oljereserver. Selskapet har årlige inntekter på over 800 milliarder kroner. Lukoil er blant annet hovedsponsor for det russiske skilandslaget.

Les også: - Salget eksploderte

– De er en fremtidig partnere som skal være samarbeidspartner med Nordlysfestivalen i år. Det er snakk om å innlede et langsiktig samarbeid som vi synes er spennende. Lukoil oppfatter oss som en spenstig og viktig partner i Norge, sier Ulf Jensen.

Han vil imidlertid ikke si hvor mye avtalen er verdt i kroner og øre.

– Det er en forretningshemmelighet. Det handler ikke bare om pengebeløp, selv om de også er viktige, men det handler om å bygge en god relasjon. Vi er veldig fornøyd med å innlede et slikt samarbeid og at vi blir sett på som interessant for en partner fra utlandet.

Trang økonomi tvinger imidlertid Nordlysfestivalen til å flytte konserter fra Kulturhuset. For første gang i Nordlysfestivalens historie skal de arrangere konsert i den største salen på Fokus kino (se undersak) på grunn av leieprisen på Kulturhuset.

Betenkelig utvikling

– Vi har vært nødt til å ta arrangementer ut av Kulturhuset. Vi har rett og slett ikke råd til å bruke det. Vi har betalt rundt en halv million kroner i leie, for oss er det en altfor høy pris, sier Ulf Jensen, direktør og kunstnerisk leder for Nordlysfestivalen.

Tidligere i høst ble det klart at festivalen mister én million kroner i såkalte RUP-midler. I tillegg har Lotteritilsynet gitt avslag på momsrefusjon, som utgjør 0,5 million kroner. Disse kuttene kommer på toppen av to år med i alt knapt 1,5 millioner kroner i underskudd.

– Er det billigere å leie kinoen enn Kulturhuset?

– Ja, det er det. Det er en illustrasjon på prisnivået på Kulturhuset. Det er byrådet som har ansvaret for at prispolitikken har blitt sånn. Vi sliter i motbakke så det holder, og når selv vi ikke råd til å leie Kulturhuset, er det betenkelig. Det vi har betalt i leie representerer 10 prosent av Kulturhusets leieinntekter, sier Jensen.

Ulf Jensen, direktør Nordlysfestivalen Foto: Helge Matland