Mens leder i Norsk elbilforening, Snorre Sletvold, på sin side mener kommunen ikke har gjort jobben sin ordentlig. Høsten 2014 skrev iTromsø om de 100 ladestasjonene som Tromsø kommune i 2009 vedtok å etablere, men som på daværende tidspunkt kun hadde resultert i én ladestasjon. I dag finnes det 25 ladestasjoner i kommunen inkludert blant annet hurtigladestasjonen på Statoil Breivika, to ladepunkter på Jekta og to stykker på Nerstranda senter, men de aller færreste av dem er kommunalt drevne.

– Så vidt jeg vet lå det ingen føringer fra 2009, men det har heller ikke vært etterspurt etter at vi overtok høsten 2011. De fleste velger å lade elbilen sin hjemme, og flere har alternativet med å lade på jobb om det er en firmabil, sier byråd for byutvikling, Britt Hege Alvarstein.

Byråden peker også på de teknologiske forandringene som har skjedd de siste årene.

– Rekkevidden på batteriene er så vanvittig mye bedre nå enn det de var før. Utviklingen har gått veldig fort, både når det kommer til komfort, kjøreglede og som nevnt, batterikapasitet, sier Alvarstein.

– Finnes betalingsvilje

Forrige uke ble det kjent at elbilprodusenten Tesla Motors Inc. skal etablere en butikk i Tromsø i løpet av 2015. Sletvold tror dette vil føre til en betraktelig økning i antall elbileiere og mener Tromsø definitivt er klar for et slikt marked.

– Elbilen har kommet for å bli, og jeg tror et etter hvert vil spre seg for fullt. Det er bare trist at kommunen ikke oppfyller de løftene som avlegges og tilrettelegger bedre for elbilbrukere, sier han.

Sletvold forteller også at elbileiere er forberedt på at det ikke nødvendigvis trenger å være gratis å få ladet bilen.

– Det er en betalingsvilje for de kilowattene man får. Det finnes flere måter å gjøre det på: I Oslo finansieres driften av ladestasjonene gjennom parkeringsavgifter, i Østfold er det laget en rammeavtale for alle innkjøp og drift av ladestasjoner, opplyser Sletvold.

Ved utgangen av april 2015 var 62 elbiler solgt i Tromsø, og i slutten av mai var dette blant annet 30 Volkswagen, 17 Nissan og 10 Tesla.

Handler om planlegging

Byutviklingsbyråden er veldig glad for at byens busser nå bruker strøm, og tror det handler om planlegging.

– Vi legger til rette for muligheten for å lade bilen hjemme gjennom reguleringsplaner, og så må man planlegge litt. Å kjøre i sentrum er greit, men problemstillingen gjelder vel særlig om man kommer langveis fra. Jeg tror næringslivet vil følge utviklingen og ta ansvar når det er behov for det, sier byråd Alvarstein.