Forbrukerrådet kom torsdag med en pressemelding hvor de konkret veileder rammede i hvordan de kan få kompensasjon og erstatning.

Seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen oppfordrer til å bruke deres «flykalkulator», som regner ut hvor mye man har krav på. Ifølge pressemeldingen trenger man ikke å ha hatt utlegg for å ha rett på kompensasjon.

Såkalte «standardiserte satser» for erstatning baserer seg på hvor lenge du måtte vente, og hvor langt du skulle reise. Dersom man har lagt ut for kost og losji i ventetiden, samt nye billetter hjem, kommer dette i tillegg til den standardiserte kompensasjonen.

Rettigheter ved pakkereiser

I Forbrukerråders pressemelding understreker de at om en pakkereise blir avlyst, har du rett på tilbakebetaling av hele reisen. Pengene skal da være på konto i løpet av 14 dager.

– Pakkereisekunder som ble streikefast har rett på både gratis kost og losji, samt at pakkereiseaktøren ordner med en ny hjemreise så raskt som mulig, sier Thomas Iversen i pressemeldingen.

Har man hatt utlegg for noen av disse kostnadene, kan man kreve refusjon fra arrangøren. Overnatting mens man venter på hjemtransporten, skal ifølge Forbrukerrådet være av samme kvalitet som den du opprinnelig hadde bestilt.

FORKLARER DINE RETTIGHETER: I en pressemelding fra Forbrukerrådet forklarer seniorrådgiver Thomas Iversen hvilke rettigheter du har, og hvordan gå fram dersom streiken rammet deg. Foto: Forbrukerrådet

Slik går du fram dersom SAS-flygingen som inngikk i pakkereisen ble rammet av pilotstreiken

1. Finn fram bestillingen din fra pakkereiseselskapet.

2. Gå inn på SAS sitt skjema.

3. Fyll inn om flygingen var forsinket, innstilt eller mistet overgangen.

4. Velg deretter hvor lang forsinkelsen var.

5. Pakkereisekunder har ingen booking-referanse fra SAS. Dermed kan du fylle inn «SKCHAR» i dette feltet.

6. Fyll inn personalia for deg og ditt reisefølge.

7. Fyll inn resten av dokumentet. Husk og velg «Monetary» for å få kompensasjonen utbetalt i penger.

8. Hvis du har lagt ut for overnatting, mat, drikke eller flyplasstransport har du rett på dette i tillegg. Husk å legge ved kvitteringer.

– Dette kan virke komplisert, men det er en god timebetaling siden du har rett på inntil 600 euro i kompensasjon i tillegg til refusjon for utlegg til nye billetter, overnatting, kost og losji, sier Iversen i pressemeldingen.

Dine rettigheter dersom flyet ikke gikk når det skulle

Om flyet ditt ble innstilt eller forsinket i mer enn fem timer som følge av streik kan du velge mellom ombooking snarets mulig, ombooking til et senere tidspunkt eller pengene tilbake for reisen.

Bruksanvisningen over kan også brukes når du har kjøpt flyreise hos SAS direkte. Da fyller du inn booking-referansen, som vil gjøre prosessen noe enklere.

Fristen for å refundere billettkjøpet er syv dager fra SAS mottok kravet, men det finnes ingen tilsvarende frist for andre krav. Forsinkelsesrenten starter å løpe fra den 31. dagen etter du sendte kravet.

Klagemuligheter

I Forbrukerrådets pressemelding understreker de også at dersom man ikke når fram med kravet sitt ovenfor flyselskapet, pakkereiseaktøren eller formidlere, finnes det andre alternativer. Har man betalt reisen med kreditt- eller debetkort fra Visa eller MasterCard kan man klage til banken som utstedte kortet.

Du finner mer om kortreklamasjon på Forbrukerrådets nettsider.

Dersom du ikke blir enlig med flyselskapet, pakkereiseselskapet eller formidleren kan du også klage til transportklagenemnda.