iTromsø presenterte fredag 13. februar den kommende oppgraderingen av Stakkevollvegen fra Kullkransvingen til Breivika med kollektivfelt og sykkelveg. Sykkelbyen Tromsø er svært positiv til løsningen som er valgt for gående og syklende. Prosjektleder Erik Wikran poengterer at utbyggingen ikke er ment å legge til rette for mer biltrafikk, men skal stimulere til å velge andre transportmidler.

Tanken er god, men som kjent er det sluttresultatet som teller. Et klart definert mål for trafikkplanleggingen i Tromsø er at personbiltrafikken ikke skal overstige nivået i 2012. Med befolkningsveksten byen opplever, blir dette utvilsomt en stor utfordring. Mye av veksten vil skje langs Stakkevollvegen, hvor det i tillegg til store boligprosjekter vil komme hundrevis av nye kontorarbeidsplasser. Det krever at man tenker nytt.

Den foreslåtte utbyggingen vil nok få flere til å sykle og ta buss, men høyst sannsynlig vil økningen i biltrafikk bli enda større. Ifølge Wikran er det ønskelig at folk velger tunnelen istedenfor å kjøre gjennom Stakkevollvegen. Å ønske er dog ikke nok. Den eneste effektive måten å sørge for at det faktisk skjer, er å stenge Stakkevollveien for gjennomkjøring med privatbil.

Det er ikke noe i veien for å sette opp forbudsskilt allerede nå, for eksempel rett sør for Kræmer. Gatene videre opp til og med Dramsvegen må selvsagt inkluderes, slik at kun rutebusser og drosjer får passere gjennom området. Det vil redusere biltrafikken drastisk, og kanskje viser det seg at utbyggingens omfang kan reduseres. Slik kan kommunen spare penger, som igjen kan brukes til andre tiltak for buss og sykkel.

Etter litt tilvenning vil de aller fleste bli fornøyd. Prinsippet med stengning for gjennomkjøring er brukt med hell blant annet i Evjenvegen og Huldervegen, langs Solstrandvegen og på Åsgård. Og som nevnt: Trafikkvekst er ikke et alternativ.