Dét er nemlig historien: Den lille gutten Theo våkner på natta og oppdager at bamsen hans, Teddy, er borte. Han legger samtidig merke til at speilet på soveromemt hans gløder, og bak speilet ser han en helt ny verden - en verden der alle lekene hans har kommet til live.

Les også: Vil lære deg å lage ditt eget dataspill.

Barnebok

Henriette Myrlund i firmaet Plus Point er prosjektleder for «StoryShape» - som skal være en interaktiv barnebok til bruk på iPad.

– Dette er en idé som vi har jobbet med helt siden oppstarten av firmaet i 2012. Vi hadde tidlig lyst til å lage produkter for unger, og et av de er en interaktiv barnebok der historien endrer seg basert på valgene man tar, forteller Myrlund.

Plus Point utvikler nettsider, spill, tegneserier og sosiale medier-strategier for kunder, samt egne produkter - som StoryShape.

– Etter hvert som ideen utviklet seg inngikk vi et samarbeid med barnebokforfatter Endre Lund Eriksen, som har bidratt til historien og utvikling av karakterene, forteller Myrlund videre.

De har også samarbeidet med illustratør Øyvind Lauvdahl på konseptutviklingen, og StoryShape skal også bli tilgjengelig på engelsk.

Les også: Sjekk hvem som fikk millioner i støtte.

Nordnorsk

Da ideen kom til, var det få interaktive barnebøker på markedet.

– Men etterhvert har det dukket opp konkurrenter. Det som er unikt for StoryShape er at vi samarbeider med en forfatter, sier Myrlund.

– Vi var ganske tidlig ute og testet StoryShape i barnehager, og ungene likte det veldig godt. De flirte høyt og det var veldig godt å se at vi var på riktig spor, sier hun.

Les også: Suksessforfatter gir ut ny bok.

Framtiden

Myrlund kan godt tenke seg at interaktive bøker som denne kan være fremtiden.

– Dette er litt mer avansert enn en e-bok. Her møter man på minispill innimellom som hjelper på å drive historien framover, forklarer hun.

Selv om firmaet ikke har hatt pedagoger inne i prosessen, ønsker de også at barn skal kunne lære noe av StoryShape.

– Vi tror at spillene vil kunne bidra til læring. Der møter ungene på både telling og fargesortering, for eksempel.