Etter å ha vurdert 13 ulike kombinasjoner av tunneler og bru lander veivesenet på at bru fra Langnes til Selnes og tunnel fra Breivika til Langnes er den beste løsningen for Tromsøs trafikkutfordringer. Veivesenet vil ikke ha tunnel til Håkøya med bru til Kvaløya, fordi det blir for dyrt.

– Det blir dobbelt så dyrt å bygge bru som tunnel. Kostnadene for Håkøya-alternativet er 2,5 milliarder kroner, og det vil ikke bedre fremkommeligheten for kollektivtrafikken og er et dårlig alternativ for syklende, sier strategidirektør Unni Gifstad i Statens vegvesen.

Bru billigst og best

Tirsdag presenterte hun Statens vegvesens anbefalinger for ny Tverrforbindelse og ny forbindelse til Kvaløya i form av en kommunedelplan.

Veivesenet mener Håkøya-alternativet ikke har regional nytte og utgjør i tillegg en stor statlig investering. Den nye brua skal ligge to kilometer sør for dagens Sandnessundbru og blir 1,6 kilometer lang. Den er kostnadsberegnet til 1,4 milliarder kroner.

– Bru er et betydelig rimeligere alternativ og vil gi god sykkelløsning.

Veivesenet foreslår i tillegg å erstatte dagens Tverrforbindelse med en 2,1 kilometer lang tunnel kostnadsberegnet til 1,3 milliarder kroner. I forhold til nytte per budsjettkrone er verken tunnel eller bru samfunnsøkonomisk lønnsomt, konkluderer veivesenet.

Historisk investering

– Disse løsningene gir den beste investeringen for stat, fylkeskommune og kommune, og er de minst verste av alternativene, sier Giftstad.

Målet med prosjektene er at Tromsø som den eneste byen i Nord-Norge får innpass i bymiljøavtalen i likhet med landets andre storbyer. Det betyr statlige midler. For Troms fylkeskommune er dette tidenes samferdselssatsing.

– En investering på 1,2 til 1,4 milliarder kroner blir den historisk største investeringen for fylkeskommunen. Forslagene gir den beste uttellingen for kollektivtrafikk og økonomisk, sier samferdselsråd Ivar B. Prestbakmo (Sp).

– Hva blir den største utfordringen for ny bru og tunnel?

– Uavhengig av alternativene må vi ikke miste fokus. Vi vil få god infrastruktur for bil, men enda bedre for kollektivtrafikk. Bommer vi da, bommer vi på alt. Vi må få folk til å reise kollektivt for å unngå ekspansiv bilbruk, sier Prestbakmo.

Bru-utfordring

Byråd Britt Hege Alvarstein (Frp) tar planen som et faglig innspill fra veivesenet og håper på finansiering gjennom bymiljøavtalen.

– Vi vil ikke slippe unna bompenger, men ikke på dagens bru, sier Alvarstein.

Beredskap, fremkommelighet og byutvikling har blitt trukket fram som argumenter for ny forbindelse til Kvaløya.

– En videofilm tatt opp under brannutrykning til Kvaløya jeg fikk se, synliggjorde utfordringen med dagens bru. Det bor 13.000 mennesker på Kvaløya og filmen fungerte som brekkstang for at vi trenger ny forbindelse, sier Alvarstein.

Planen skal behandles politisk før den sendes på høring, og blir også tema på folkemøter.

Hvordan ei ny bru vil se ut, er ikke bestemt, men Statens vegvesen mener den bør gå fra Langneset til Selnes på Kvaløya. Foto: Illustrasjon: Statens vegvesen