– I dag selger vi ringene og smykkene våre i rundt 25 butikker i Japan, og i løpet av noen måneder vil vi selge i rundt 40 butikker der, sier daglig leder for Tom Wood, Morten Isachsen.

Selskapet ble startet opp for to og et halvt år siden med tre ringmodeller som skilte seg ut fra andre merker.

– Vi merket fort at det var stor interesse fra folk og innkjøpere i butikker, og i løpet av noen få måneder var vi å finne i rundt 30 butikker bare i Norge, sier Isachsen.

I dag selger Tom Wood til litt i overkant av 120 butikker i hele verden. Det startet som et smykkemerke, men nå satser de også på kleskolleksjoner.

– Vi har en visjon om at Tom Wood skal være en internasjonal merkevare som selger smykker og klær. Vi stiller store krav til våre kvaliteter, og nettopp kvaliteten folk opplever i smykkene skal også oppleves i klærne. Det er veldig viktig for oss, spesielt når produktene skal inn på butikkene hvor verdens mest kresne innkjøpere vurderer oss opp mot andre internasjonale merker, forteller han.

Les også: Vil skape lokalt Silicon Valley

Sikter høyt

Det er ikke hvilke som helst butikker merkevaren selges til, og paret bak Tom Wood har jobbet hardt for å komme dit de er i dag.

– Butikkene vi har er noen av dem som er vanskeligst å komme seg inn i. Blant annet selger vi til Dover Street Market i London, New York og bydelen Ginza i Tokyo, som av motebransjen regnes som verdens kuleste konseptbutikk. Vi selger også til andre butikker i Tokyo, New York, London og flere andre storbyer i verden. Ikke minst er Tom Wood representert i flere sterke butikker i Norge. Wintervoll i Tromsø var en av de første som fikk øynene opp for smykkene våre, og det synes vi fortsatt er stas. I tillegg finner du klærne våre hos M.A.S.

Tromsø-mannen synes det er flott at varene også selger godt i hjembyen.

– Vi er fremdeles et ungt merke, men føler at vi har blitt mottatt godt i Tromsø på samme måte som i resten av Norge og verden for øvrig. Vårt design er ganske androgynt, solid og tydelig, samtidig som det er enkelt og tidløst.

Kvalitetsorientert

Ekteparet har akkurat kommet hjem fra forretningsreise i Tokyo, hvor de besøkte utallige butikker under besøket.

– Vi fikk nok en gang bekreftet at det ikke er noen som lager samme produkter som oss, noe jeg tror gjør at folk opplever oss som noe unikt og annerledes. Det som er mest spesielt med Japan, er at de er ekstremt kvalitetsorientert. De sitter med lupe og vurderer kvaliteten på produktene. Jeg tenker at når man lykkes i Japan, kan man lykkes hvor som helst i verden, forteller han.

Les også: Vil ha unge ut i verden

Tydelig fotavtrykk

Med veldig sterk konkurranse er det viktig å få innpass i de store og kjente butikkene, for da åpner andre muligheter seg.

– Når man har fått noen av de beste butikkene, fungerer det som en varsellampe til de andre butikkene. Vi har satt et tydelig fotavtrykk i bransjen på kort tid, sier han.

Isachsen og Jensen har lang erfaring innenfor bransjen, og har mye på plakaten.

– Det er 1000 ting som skjer samtidig, og vi jobber stort sett til alle døgnets tider. Mona og jeg har jobbet sammen tidligere før Tom Wood ble til og kjenner våre styrker og svakheter. Selv tror jeg vi utfyller hverandre ganske så perfekt. Hun har hovedansvaret for den kreative delen av selskapet, mens jeg tar for meg mye av systemene bak og administrasjonen i selskapet. Men vi sparrer mye sammen om ideer og om hva det neste steget skal være, avslutter han.

SPENNENDE: Tromsømannen Morten Isachsen driver moteselskapet Tom Wood sammen med kona Mona Jensen.
RINGSUKSESS: Fra ringkolleksjonen til Tom Wood.
FOTO: Tom Wood
Foto: Tom Wood