Vegvesenet med fylkeskommunen anker tingrettens dom over Vegvesenets mangelfulle utredninger om Kvaløyforbindelsen. Til tingretten uttalte blant annet fylkesmannen at utredningene var mangelfulle iht. lovkravene for KU (konsekvensutredning). Tingretten avgjorde at kommunens vedtatte regplan er ugyldig. Retten beskrev også flere eksempler på uriktige fakta i VVS utredninger, blant annet om plassering av bebyggelse og veitrasé.

Likevel anker man og forsinker veisaken i vel et år. Å fullføre delutredning om reindriften ville ta mye kortere tid, sammen med oppretting av uriktige fakta. Utredningsfakta trenges uansett til tingrettens økonomiske skjønn vedr. arealerstatning.

Vegvesenet baserer visstnok anken på en juridisk teknikalitet: Fordi departementet hadde stadfestet regplanen før tingrettens dom, så var regplanen rettsgyldig og kunne ikke omstøtes av en domstol, uansett hvilke feil og galskaper som regplanen og utredningen inneholder.

Dette er interessant for menigmann, politikere, jurister og journalister: Vegvesenet, fylkeskommunen og dept’et vil tvinge igjennom en veiløsning og ekspropriasjoner basert på påviste feilfakta fra tingretten, påviste utredningsmangler og unnlatelser, med etterfølgende tvangspålegg overfor grunneierne og reindriften. Hva skal vi tenke om de politikerne som sanksjonerer en slik fremgangsmåte?

I Kvaløysaken nekter nå Vegvesenet å fullføre utredningen om alternativ Håkøya. De prøver å tvinge Tromsø kommune til omgjøring av vedtak om Håkøy-alternativet. Ved å bruke tidsfristene for planvedtak til NTP (Nasjonal Transportplan), og manglende Håkøya-utredning, så skal kommunestyret i Tromsø nå tvinges til å akseptere ei Selnes-bru.

I planprogrammet for Kvaløyforbindelsen var Håkøya klart med som et alternativ som skulle utredes godt nok av Vegvesenet til å kunne velges som planvedtak. Underveis valgte Vegvesenet å ignorere pålagt utredningsplan. De prioriterte sitt eget alternativ til Selnes. Håkøyplanen ble så dårlig utredet at det ikke var grunnlag for planvedtak.

Kommunestyret med forrige byråd og nåværende byråd har bestemt at Håkøya likevel skal utredes, fordi dette er best for fremtidig byutvikling. Nå nekter Vegvesenet på nytt, selv om det er kommunen som er lovens planmyndighet og skal foreta planvedtak og bestemme alternativ.

Ved hjelp av fylkeskommunen og datofristene for NTP skal Vegvesenet nå presse kommunen til å velge en mindreverdig plan, bare fordi den koster noen kroner mindre.

Makta rår til noen sier stopp! Når skal kommunene og fylket manne seg opp til å vingeklippe Vegvesenet? Hvis ingen reagerer mot maktmisbruket, så får vi bare nye runder med trenering og forsinkelser.

Se bare hvordan de har holdt på i Ramfjord med E8 i 30 år, bare fordi noen har tillatt seg å gå imot Vegvesenets dårlige veiforslag. Hvorfor sitter regionveisjefen i Nord-Norge mye lengre i jobben enn regionveisjefene ellers i landet? Der blir de pensjonert ved 62–64 års alder.