SKIPPERGATA: «Himmel og Hav» er et utbyggingsprosjekt på Strandkanten, hvor totalt 88 borettslagsleiligheter skal føres opp. Fredag åpnes en pop up-butikk hvor potensielle kjøpere skal få mulighet til å se nærmere på prosjektet.

– Det er første gang det er lagd et slikt lokale i forbindelse med et salgsprosjekt av denne typen, forteller salgsansvarlig Ingvild Bratterud.

Borettslag

Prosjektet har sitt utgangspunkt i tanken om å gjøre inngangsbilletten til boligmarkedet så gunstig som mulig for unge boligkjøpere. Utbyggeren har valgt å satse på borettslagsmodellen, og har forhandlet seg fram til lån med en nedbetalingstid på 50 år innenfor 60 prosent. Det er heller ikke avdragsfrihet, men nedbetaling av fellesgjelden fra dag én, mens det tidligere kunne være avdragsfrihet i syv år.

Kontakt

Bratterud begrunner butikkåpningen med at boligkjøpere gjerne vil ha mulighet til å treffe selgerne personlig.

– Vi selger direkte fra utbyggere, og de sitter jo gjerne spredt rundt omkring i hele byen. Med en butikk har folk mulighet til å finne fram til oss på en enkel måte, sier Bratterud.

Hun understreker likevel at hovedsatsingen ligger på nett.

– Når det gjelder salg av nye prosjekter og bygg som ikke står der ennå, er det større behov for personkontakt også, sier hun.

Datamodell

– Skal du kjøpe en brukt bolig, får du komme på visning, du kan se deg rundt og kjenne på veggene om du vil. Hvis du kjøper en leilighet i et utbyggingsprosjekt, må man forholde seg til planer og bilder, sier hun.

LES OGSÅ: Her åpner motekjeden sin første butikk i Nord-Norge (for abonnenter)

Derfor har «Himmel og Hav» fått utviklet en avansert datamodell som plasserer det nye bygget i korrekte omgivelser.

– De omliggende bygningene – både de som kommer og de som er der i dag – er lagt inn i modellen. På den måten kan man faktisk «stille seg» på balkongen i hver og en av leilighetene og se hvordan utsikten vil bli, forteller hun.