Blant annet synes journalist Mark Rowe at Tromsø ser ut "som en utmarksversjon av Legoland med mangefargede plankehus og firkantede leilighetsbygg...".

LES REPORTASJEN HER

Reiselivsjournalisten besøkte Norge sammen med familien sin, og reiste fra Oslo til Tromsø via blant annet Lofoten.

Tromsø falt i smak hos hele familien - både voksne og barn.

Beste museum for barn

Størst begeistring vekker imidlertid Polaria, som ifølge reiselivsjournalisten er "et av de beste museum som det er mulig å ta med unger til".

I tillegg til krabber, fisker og seler - og alt det andre som man kan se på Polaria - så skryter Rowe av Polarias Svalbard-film ("Som ungene krevde å få se to ganger"), og Hurtigrutesimulatoren som holdt ungene sysselsatt i to timer.

- Det er jo selvfølgelig veldig hyggelig at vi får skryt, og det har jo selvfølgelig betydning for oss at vi blir lagt merke til i det engelske markedet, sier daglig leder på Polaria, Geir Stokke.

Ifølge ham er engelske turister en svært viktig gruppe om vinteren, og dersom det blir mer populært å komme til Tromsø med familien vil det kunne gi økt trafikk på Polaria.

- Det engelske familiemarkedet er ikke så stort i dag, men om vi får mer oppmerksomhet som et populært sted for barnefamilier vil det kunne gi store effekter, sier Stokke.

"Polar-fjert"

Den engelske familien besøkte ikke kun Polaria i løpet av sitt Tromsø-opphold. Det var også innom Polarmuseet - som på ingen måte skremte dem vekk med sine nokså detaljerte beskrivelser av selfangst og isbjørnjakt.

"Polarmuseet var mer "hard-core" med en masse "skjeggete og lemlestede" eventyrere som hadde møtt for mange isbjørner..."

Det ble også ufrivillig morsomt for ungene - de ble svært oppspilt over at en av fangstskutene hette "Polarfart" (Polar-fjert red. anm.).

Reiselivssjef Trond Øverås er svært begeistret for enhver reportasje som skryter av Tromsø - så også denne.

- Det har en enorm stor reklameverdi for byen, en verdi som vi overhodet ikke har mulighet til å betale for, sier han.

Markedsføring

Det er blitt mer og mer vanlig at utenlandske medier trekker fram Tromsø som vinterdestinasjon, og Øverås mener at dette er i ferd med å gjøre byen som et hot-spot for utenlandske turister.

- Det er etter hvert festet seg et inntrykk av at Tromsø er en veldig kompakt by med en rekke flotte tilbud, og når dette blir slått fast i utenlandske aviser er det definitivt noe vi liker, sier han.

Familien Rowe kan også skrive under på at Tromsø hadde en bred palett med opplevelser for både unge og gamle.

- At vi får så mye skryt av dem som barnedestinasjon er definitivt noe vi vil trekke fram i vår markedsføring, ikke minst på vår engelske hjemmeside, sier Geir Stokke.

BEST FOR DE SMÅ:
FORNØYD: Polaria-sjef Geir Stokke er veldig glad over oppmerksomheten. Foto: Ida Ramberg