Solhungrige Tromsøværinger har rømt inn på kjøpesentrene i sommer. På Amfi Pyramiden har de hatt en økning på 14,5 prosent i omsetningen for juni i år kontra i fjor. Det betyr 6,5 millioner kroner mer i kassa.

Til nå i år har senteret dratt inn totalt 249 millioner kroner, som er 5 prosent mer enn på samme tid i fjor.

Serveringsstedene øker mest

Særlig serveringsbiten har hatt en god økning på omtrent 20 prosent.

– Vi har mange gode serveringssteder å by på. Dessuten har vi ikke så mange konkurrenter i Tromsdalen, og når været er som det har vært, er det mange som trekker inn på sentrene, sier senterleder Marit Stokmo.

Les også: Her åpner det en ny barneklesbutikk

Hun forteller at også spesialbutikkene har hatt en økning på omtrent 20 prosent.

Øker på tross av konkurranse

Senterlederen vil også trekke fram sportsbutikken Pyramiden Sport, som har en særdeles positiv økning på 15 prosent.

– Jeg sier som Heidi Weng og bøyer meg i hatten, sier Stokmo.

Les også: Nå får Amfi Pyramiden et etterlengtet ansiktsløft

Hun mener dette er en spesielt sterk prestasjon, på grunn av den tøffe konkurransen sportsbutikkene i byen møter fra de store sportsvarehusene G-Max og XXL.

Sentervær

Også i kategorien «hus og hjem» har det vært en god økning i 2015. Stokmo sier at dette i hovedsak skyldes etableringen av Europris, som åpnet på senteret sent i 2014.

Vinmonopolet ligger omtrent likt som i fjor, men Stokmo forteller at det er litt andre varer som selger i år enn i fjor.

– Det er mindre verandavin og mer hostesaft, sier senterlederen.

Hun tror dette oppsummerer første halvår ganske bra:

– Det har vært typisk sentervær til nå i år, og det merker vi godt. Jeg tror nok at hvis sola titter fram vil folk trekke mot sentrum og utekafeene, heller enn å sitte inne på kjøpesentrene.

Les også: Én million mennesker har besøkt Nerstranda i år

Stokmo er spent på fortsettelsen av året.

– Jeg ser med spenning på neste halvår, men vi går ei fin tid i møte, sier hun.