Fra 21. juni til 23. august i fjor var Skippergata stengt for privat biltrafikk. Prøveordningen høstet ros, men også mengder av ris.

I desember i fjor uttalte rådgiver Carl Henrik Bjørseth i seksjon for byutvikling i Tromsø kommune at evalueringsrapporten skulle være klar i mars. Når vi nå nærmer oss utgangen av mai, har kommunen enda ikke klart å evaluere seg ferdig. Til tross for at prøveprosjektet om å stenge Skippergata ble vedtatt i april i fjor – altså over ett år siden.

Vår-rushet satte inn

«Evalueringen ble dessverre ikke ferdig før vår-rushet satt inn. Må nesten bare prøve å få satt en ny plan for fremdrift», skriver Bjørseth i en sms til iTromsø tirsdag.

I en foreløpig rapport som ble forelagt KOBY (Kommune- og byutviklingsutvalget) i september i fjor, tok imidlertid kommunen selvkritikk på at prøveprosjektet var dårlig planlagt.

«Prøveprosjektet ble klart mest «trafikalt» på grunn av kapasitet og at det i etterpåklokskapens lys kom litt brått på. At det trengs en lengre forberedelse må vi bare lære av til senere», er ett av punktene som ble nevnt i den foreløpige rapporten.

Rasende

Flere bilister var rasende da Skippergata var stengt. Kødannelsen inn og ut av sentrum hopet seg opp. Særlig i nordre del av Storgata.

Men det var ikke fritt for at flere også støttet prøveprosjektet. Støttespillerne var bare ikke like høylytte som motstanderne, eller like tydelige i kommentarfeltene.

BLE STILLE: Da Skippergata var stengt for privatbilisme var det mer ro i gatene, sier innehaver Siv Mette Korsberg av klesbutikken Dina. Hun sier potensialet som ei stengt Skippergate har ikke ble utnyttet under prøveperioden. Foto: Ronald Johansen

Ble stille

En av dem som satt pris på ei bilfri Skippergate, og som ser at gata har et stort potensial som bilfri, var eier av klesbutikken Dina, Siv Mette Korsberg.

– Det ble ei helt annen gate uten all privatbilismen. Det skjer mer i Skippergata enn mange tror, og den har et stort potensial, uttalte hun til iTromsø.

Hun eksemplifiserte det med den grønne lungen på Jaklins Plass der Svermeri og Burgr allerede har uteservering. Hun håper flere av næringsaktørene kan «flytte» virksomheten ut i gata ved en eventuell ny stenging.

– Mange turister går forbi til og fra Ishavskatedralen. De har dårlige fasiliteter da det er få steder i Skippergata som frister til å ta en pause, påpekte hun.