Kunnskapsdepartementet har satt av 20 millioner kroner til ordningen med realfagskommuner i 2015. Blant de mellom 20–35 kommunene som skal velges ut har også Tromsø kommune meldt sin interesse.

Forplikter seg

– Jeg synes det er kjempebra at regjeringen satser på realfag og at Tromsø kan bli realfagskommune. Det er en mulighet vi ikke kan la gå fra oss, sier Anna Amdal Fyhn (H), byråd for utdanning.

En forutsetning for å bli valgt er at kommunen forplikter seg til å arbeide systematisk og helhetlig for å forbedre barn og unges kompetanse og resultater i realfag, fra barnehage til fullført grunnskole. Målet er å utvikle systematisk kunnskap om hvordan kommuner, barnehager og skoler i praksis kan oppnå bedre resultater og økt kompetanse i realfag.

– Tromsø kommune har ambisjoner om å være ledende i eget fylke, og har ambisjoner om at våre elever skal ha gode resultater i realfagene. Vi har ambisjoner om at resultatene på nasjonale prøver hele tiden skal vise en positiv utvikling, skriver kommunen i søknaden til Utdanningsdirektoratet.

I første omgang har Tromsø kommune søkt om at 5.–7. trinnet på Slettaelva skole, Sandnessund skole, Tromsdalen skole, Skjelnan skole og Reinen skole blir med på realfagssatsingen.

– Skolene har selv lyst til å være med. Vi starter med disse for å vinne erfaring. Jeg håper kunnskapsministeren legger merke til søknaden vår, sier Fyhn.

Viktig brikke

Rektor Geir Olsen ved Tromsdalen skole er allerede i gang med realfagssatsing ved at lærere tar videreutdanning i matematikk. Han ser fram til å samarbeide med andre skoler som tenker i samme baner.

– Vi meldte vår interesse fordi det høres spennende ut med nettverkstankegangen mellom skolene. Vi har vært i et vakuum etter at realfagslærere pensjonerte seg. Dette er en gyllen mulighet med nytt fokus på realfag, sier Olsen.

Nordnorsk Vitensenter blir en viktig brikke i realfagssatsingen siden Tromsø er én av ni kommuner med et regionalt vitensenter.

– Det vil være naturlig at realfagskommunene har kontakt med vitensenteret. Vi har mange barnehager hos oss. Det å ha tallforståelse i barnehagen er viktigere enn å ha tidlig språkforståelse, sier direktør Tove Marienborg ved Nordnorsk Vitensenter.

Nøkkelferdigheter

Byrådet har siden de tiltrådte satset på videreutdanning av lærere. I dag tar 54 lærere videreutdanning i matematikk og naturfag.

– Vi har god mulighet til å lykkes med realfagssatsingen i og med at vi har Nordnorsk Vitensenter og Fakultet for naturvitenskap og teknologi på UiT. Matematikk og naturfag er nøkkelferdigheter for videre skolegang og vi har institusjoner i Tromsø som trenger realfagskompetanse, sier byrådsleder Øyvind Hilmarsen (H).