Leder av Tromsø Natur og ungdom, Therese Hugstmyr Woie (17), vil gi politikerne en utfordring i valgkampinnspurten. Derfor har hun og leder Anton Petter Hauan (25) for Naturvernforbundet i Tromsø og omegn laget noen spørsmål de vil stille.

Bymiljøavtalen

Ett av spørsmålene er felles for alle partiene, og handler om hvordan Tromsø skal klare å få en bymiljøavtale.

– Det er viktig for å få statlig støtte til å forbedre bymiljøet, men per nå har ikke kommunen oppfylt kravene for å få til en slik avtale. Kravet var å redusere Det blir nok spennende å se hvilke svar vi får, sier Hauan.

Her er svarene

Følgende spørsmål ble stilt til alle partiene med valgbod i Storgata:

– Hvordan vil ditt parti gå fram for å sikre at Tromsø får en bymiljøavtale?

Nedenfor finner du listen over svar fra lokalpolitikerne som ble konfrontert.

Jens Ingvald Olsen (Rødt):– Noe av det viktigste vi kan gjøre er å la være å bygge bru til Håkøya. Det vil føre til masse utslipp, og virkelig sette dødsstøtet mot avtalen.

Jonas Stein (Venstre):– Økt drivstoffavgift må være hovedtiltaket for å sikre avtalen. Da vil folk i større grad velge kollektivtransport, og dermed redusere utslippene.

Kristian Støback Wilhelmsen (Høyre):– Det finnes flere gode tiltak for å få dette til. Vi bør blant annet satse på å bygge rundt knutepunktene i byen vår, og forbedre busstilbudet sånn at folk bor nært de gode forbindelsene.

Helga Marie Bjerke (Kristelig Folkeparti):– Vi ønsker en ny Kvaløyforbindelse med kollektivfelt, sånn at det blir enkelt og effektivt å bruke buss istedenfor bil. I tillegg vil vi se på mulighetene for økt drivstoffavgift, køprising eller bompenger for å få penger til grønne tiltak.

Britt Hege Alvarstein (Fremskrittspartiet):– Vi jobber for fullt sammen med fylkeskommunen og Statens vegvesen, og er snart i mål. Hovedtyngden bør ligge på tiltak som forbedrer kollektivtilbudet, og som øker trafikksikkerheten for syklister og fotgjengere. Parkeringsavgift vil også redusere privatbilismen.

Ann-Sissel Enoksen (By- og landlista):– Vi vil forsøke å samarbeide med de andre partiene som har gode tiltak for å redusere utslippene, for enighet er en forutsetning for å få til en avtale. Vi må jobbe kollektivt, og løfte i lag.

Barbara Vögele (Miljøpartiet De Grønne):– Vi må sette i gang tiltak som reduserer utslippet av karbondioksidgass, og det betyr i første omgang at vi ikke bygger noen Håkøyforbindelse.

Marlene Berntsen Bråthen (Senterpartiet):– Vi må blant annet investere i elsykler, sånn at også de som ikke er i super form kan velge å sykle til jobb. Sykkelstasjoner mellom knutepunktene er heller ingen dum idé!

Ingrid Marie Kielland (Sosialistisk Venstreparti):– Vi må innføre begrensende tiltak som for eksempel rushtidsavgift, sånn at vi får midler til å satse offensivt på å forbedre kollektivtransporten. Da blir det ikke bare pisk, men gulrot også.

Kristin Røymo (Arbeiderpartiet):– I en sak som denne må vi få til en tverrpolitisk avtale som gjelder i mer enn én periode, og planen må være realiserbar. Det spiller nemlig ingen rolle hva som blir bestemt, hvis det uansett forkastes så snart vi får et nytt styre.

Det er ikke bare de politiske partiene som ønsker å være synlige i Storgata i valgkampinnspurten. Foto: Trond Tomassen