Når reiselivet i Nord-Norge arrangerer den tradisjonsrike konferansen "Nord i Sør" i januar, kan man skilte med ferske tall som viser at antallet overnattingsdøgn på overnattingsbedriftene i nord kryper opp mot 3,3 millioner.

- Det går mot et rekordår, ja. Vi ser en økning på nesten 10 prosent og det er helt fantastisk, sier avdelingsdirektør Geir Solheim i NHO Reiseliv Nord-Norge.

Vokser mer enn konkurrentene

Tall fra 2005-2006 og fram til i dag viser en økning på 244 prosent for Nord-Norge i antallet utenlandske overnattinger. Det er en langt større ønkning enn konkurrentene på Nordkalotten - Norrbotten i Sverige og Lappland i Finland, selv om spesielt sistnevnte fortsatt er mye større.

Norge som helhet har en økning på rundt 3 prosent i overnattingstrafikken og dermed er de tre nordligste fylkene høyt over landsgjennomsnittet.

- Reiselivet er en viktig næring i Nord-Norge. Omsetningen nærmet seg 17 milliarder i 2013 og vi sysselsetter stadig flere, sier Solheim og viser til tall som slår fast at 15.460 personer var sysselsatt i næringen i 2013 - i Nord-Norge.

Rift om plassene

I dag presenterte man planene for Nord i Sør-konferansen, som skal finne sted i Oslo på hurtigruta "Trollfjord".

- Det er den viktigste møteplassen for nordnorsk reiseliv. Og det er rift om plassene. Vi har bare 194 stoler så vi opererer med ventelister, sier Kristin Pettersen, arrangementsansvarlig for konferansen.

På konferansen skal blant annet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, Arne Trengereid i Nordnorsk Reiseliv AS og Innovasjon Norge-direktør Per-Arne Tuftin holde foredrag.

Tenker likt

Et av temaene på konferansen blir samarbeidet mellom reiselivet i Nord-Norge og det øvrige næringslivet - og da spesielt sjømatnæringen.

Blant annet skal Renate Larsen, administrerende direktør i Lerøy Aurora og Christian Chramer i Norsk sjømatråd (han går over i ny stilling som NHO-direktør for region Troms og Svalbard i februar) holde et innlegg der man fokuserer på hvordan reiselivsnæringen kan utnytte suksessoppskriften til sjømatnæringen - og omvendt.

- Det er litt artig å trekke inn sjømatnæringen i et reiselivsarrangement. Men vi har mye felles og markedsfører oss på mange måter likt. Vi fremhever våre geografiske fortrinn med nordlys, midnattssol, kaldt klima, klart vann, sier Larsen.

Hun planlegger å tilby turister tilgang til produksjonsanlegget til Lerøy på Skjervøy.

- Norsk laks er verdenskjent. Og vi ser jo at folk er interessert i å se hvordan laks blir produsert. Vi har hatt forespørsler fra reiselivsaktører allerede og planlegger et opplegg der vi tilbyr omvisning på vårt fullskala produksjonsanlegg på Skjervøy, sier Larsen.

Nord i Sør-konferansen avrundes med kåring av Nordnorsk Markedsføringspris 2014 og en arktisk festaften på hurtigruta.