Førsteårselevene ved Kvaløya videregående skole fikk ingen lett start da de skulle delta i et rollespill i regi av FN-sambandet. I fylkestingssalen ble skoleelevene delt inn i grupper for å representere ulike land, med oppgaven å fremme landets syn på Syria-krisen under møtet i sikkerhetsrådet.

Stine Marie Thomassen og Benedikte Faksvåg representerte Sør-Korea. De foretrekker å være FN-delegater fremfor en vanlig samfunnsfagtime på skolen.

– Målet er at vi skal klare å få alle landene til å komme til en enighet om konflikten i Syria, forklarer Faksvåg.

Elevene får ikke fremme sine egne meninger, men må ta på seg de politiske meningene og interessene til det landet de representerer.

– Det er veldig greit å være Sør-Korea, for de er ganske nøytrale i akkurat denne konflikten. Vi har lagt fram forslag om å sette inn militære styrker i landet hvis det blir nødvendig, forklarer Thomassen.

Lærer mer

– Vi får mye igjen for denne dagen, og jeg synes vi lærer mer av dette enn når vi bare sitter på skolen, sier Faksvåg.

Det er Sondre Schløpke, som representerte Rwanda, enig i.

– Vi lærer mer av å jobbe på denne måten. Vi får innblikk i de ulike landenes synspunkter, og må komme til en enighet. Man vil jo ikke gi slipp på sine egne meninger, så det er vanskelig, sier han.

Elevene har forberedt seg på rollespillet i et par uker, og har satt seg inn i de politiske meningene til landet de representerer.

– Vi lever oss inn i rollene, sender lapper rundt i salen og forhandler litt «under bordet» i tillegg til å bedrive lobbyvirksomhet i gangen, sier Nikolai Hansen, som representerte Russland.

Få alle nyhetene om din bydel først: Følg iTromsø - Storelva på Facebook!

Godt samarbeid

Dagen gjennomføres som en del av et samarbeid mellom Kvaløya videregående skole og FN-sambandet Tromsø. Lærer Anna Heggelund er godt fornøyd med gjennomføringen.

– Dagen inngår i samfunnsfagundervisningen, og elevene er veldig engasjert i dette. De lever seg skikkelig inn i rollene, og lærer mye, sier hun.

Siri Asphaug Holmøy, informasjonsrådgiver i FN-sambandet Tromsø, tror rollespill gjør det enklere for elevene å forstå hva konflikten i Syria dreier seg om.

– Målet er at elevene skal lære om internasjonal politikk på en annen måte enn de gjør i klasserommet. På denne måten ser de spenningsfeltene mellom de ulike landene på en helt annen måte enn de gjør i klasserommet, og da blir det enklere å forstå hvorfor det er vanskelig å komme til en løsning i Syria-konflikten, sier Holmøy.

LÆRERIKT: Siri Asphaug Holmøy i FN-sambandet Tromsø tror det er lettere for elevene å lære om internasjonale konflikter når de kan leve seg inn i rollespillet.