Forrige helg sjekket iTromsø drivstoffprisene på syv Circle K-stasjoner i Nord-Norge: Fauske, Bodø, Narvik, Harstad, Nordkjosbotn, Tromsø og Alta.

Konsekvent fant vi de høyeste prisene i Nordkjosbotn, med Tromsø hakk i hæl.

– Det er så stabilt høye priser her i byen. Jeg synes det er bemerkelsesverdig, sier Bjørn Roar Sommervik.

Han følger jevnlig med på drivstoffprisene, og synes det er urimelig at prisene i Tromsø er på det nivået de er.

– Det er urimelig. Jeg kjører en del gjennom min jobb som selger, og jeg ser på bensinstasjoner andre steder at det er enormt stor forskjell. At det skal være to-tre kroner billigere på Buktamoen enn her, det er ufattelig, sier Sommervik.

Billigst i Fauske

iTromsøs gjennomgang av bensinprisene viser at Nordkjosbotn hadde den dyrest prisen for både bensin og drivstoff både fredag, lørdag og søndag.

De billigste prisene hadde Fauske, som solgte bensin for 19,99 kroner og diesel for 18,99 alle tre dagene.

Til sammenligning måtte du i Tromsø betale nesten fire kroner mer for bensin, og tre kroner mer for diesel både lørdag og søndag.

– Det er helt snodig. Prisen har vært på rundt 22–23 kroner så lenge nå, sier Sommervik og trekker nok en gang fram Buktamoen som et eksempel:

– På Buktamoen og Setermoen er prisen i underkant av 20 kroner nesten bestandig. Det henger jo ikke på greip. I Nordkjosbotn virker det som prisene følger prisene i Tromsø.

Den fulle prisoversikten finner du nederst i saken.

Sommervik er medlem i Facebook-gruppa «Drivstoffpriser i Tromsø», hvor prisene i Tromsø ofte blir sammenlignet med prisene andre steder.

Nøyaktig hvorfor prisene i Tromsø er i den øverste enden av skalaen, er ikke lett å bli klok på, ifølge Sommervik.

– Før fikk man høre at det var drivstoffavgiften. Det var hele tiden svaret, men den er jo ikke der lenger, sier Sommervik.

Drivstoffavgiften?

Søndag 31. juli i fjor ble drivstoffavgiften i Tromsø fjernet. Den ble innført i 1990 for å finansiere offentlige veier, men med innføringen av bompengene ble den fjernet.

i 2021 lå avgiften på 106 øre, og tjente inn 32 millioner kroner i året til kommunen.

– Man opplevde flere protester i det drivstoffavgiften ble innført på 90-tallet, men etter hvert ble den mer akseptert da folk innså hvor mye man får igjen for den. Det har vært en god måte å gjøre det på, og man fikk mye tilbake for en forholdsvis liten avgift, sa styreleder Øyvind Hilmarsen i Tromsø Vei AS, som var ansvarlig for innkrevingen av drivstoffavgiften, til iTromsø i juli.

Dyr råolje?

I fjor vår steg prisene på både matvarer og drivstoff betydelig. Økonomiprofessor Øystein Myrland ved Handelshøgskolen i Tromsø fortalte til iTromsø i mars i fjor at det var to årsaker til det: Pandemien og krigen i Ukraina.

Pandemien førte til begrensninger innen internasjonal ferdsel og transport, som igjen førte til økte kostnader, og dyrere priser i butikken.

– Så kom krigen i Ukraina, som på kort sikt sendte prisen på olje voldsomt opp, sa Myrland til iTromsø den gangen.

PROFESSOR: Øystein Myrland sa til iTromsø i fjor at problemer i det internasjonale markedet til syvende og sist havner hos forbrukerne i form av økte priser. Foto: Ronald Johansen

For et år siden lå prisen for et fat nordsjøolje på rundt 100 dollar. Onsdag 15. mars i år sank oljeprisen drastisk ned til rundt 72 dollar fatet.

Det er det laveste det har vært siden desember 2021.

Samtidig forble prisene for drivstoff relativt uendret, noe som fikk Forbrukerrådet til å heve det ene øyenbrynet.

– Vi legger merke til at selskapene er veldig kjappe med å sette prisene opp når oljeprisen går opp, men betydelig tregere med å sette den ned, sa fagdirektør i Forbrukerrådet Olav Kalsland, til Nettavisen torsdag i forrige uke.

Økonomiprofessor Myrland kalte fenomenet «sticky prices».

– Det er fort gjort at prisene går oppover, men konkurransemekanismene gjør at det tar lengre tid før de går ned igjen, forklarte han til iTromsø for et år siden.

I skrivende stund ligger prisen for et fat nordsjøolje på 77 dollar.

Kommunikasjonssjef i Circle K, Knut Hilmar Hansen hadde kun anledning til å svare på iTromsøs spørsmål over e-post.

– Hvorfor ble ikke drivstoffet merkbart billigere etter at prisen for råolje stupte tidligere denne måneden?

– Det er ikke prisen på råolje alene som påvirker nivået på bensin- og dieselprisene, slik mange tror. Også tilbud og etterspørsel etter bensin, diesel og biodrivstoff internasjonalt, samt valutakurs er med på å påvirke pumpeprisen. I tillegg selvsagt konkurransen lokalt, skriver Hansen i e-posten.

KONKURRANSE: Knut Hilmar Hansen er kommunikasjonssjef i Circle K. Han forklarer at det er flere grunner til at prisene er så høye som de er. Foto: Circle K

Konkurranse?

Ifølge bransjeforeningen Drivkraft Norge hadde Circle K en markedsandel i Norge på 29,6 prosent i 2020.

Til sammenligning har Esso en markedsandel på 19,5 prosent, Uno-X Energi en markedsandel på 28 prosent, og Shell en markedsandel på 17 prosent.

Selskapet som eier Circle K er kanadiske Alimentation Couche-Tard (ACT). På sine nettsider skriver de at de har ledende markedsandeler i flere europeiske land.

I Europa driver ACT nå 2.703 bensinstasjoner i åtte land: Norge, Sverige, Danmark, Litauen, Estland, Latvia, Irland og Polen.

I mars i år ble det kjent at ACT skal gå til innkjøp av selskapet TotalEnergies sine stasjoner i Tyskland, Belgia, Nederland og Luxemburg: Totalt 2,193 stasjoner.

I 2011 stengte Esso-stasjonen på Stakkevollvegen. Tre år senere stengte også Shell i sentrum.

På selve Tromsøya er det i dag seks bensinstasjoner. Tre av disse er en Circle K-stasjon.

Det er også Circle K som leverer drivstoff til Best-stasjonene.

– Hvor mye reell konkurranse er det i markedet i Tromsø?

– Det er mange sterke aktører til stede i Tromsø, og sterk konkurranse. Her, som ellers i Norge, kan priskrigene variere over tid. Konkurransetilsynet følger Tromsø-markedet og alle andre lokale markeder i Norge tett, og kartlegger jevnlig priser og prismønsteret for drivstoff gjennom året. Funnene offentliggjør de i sine rapporter, skriver Circle Ks Knut Hilmar Hansen til iTromsø.

Han påpeker samtidig at Circle K har totalt fire stasjoner i Tromsø, hvis man også inkluderer den ubemannede stasjonen i Kroken.

Forstår at mange reagerer

Forbrukerrådets Olav Kalsland etterlyser større konkurranse mellom bensinstasjonskjedene.

– Kjedene lager mikromarkeder. De sier de konkurrerer beinhardt lokalt, men det er i realiteten isolerte lommer der de følger hverandre helt slavisk, sa Kalsland til Nettavisen.

Kommunikasjonssjefen i Circle K hevder på sin side at det er sterk konkurranse i Norge.

– Jeg forstår at mange reagerer på pris-svingningene på drivstoff. Men markedet vi opererer i fungerer slik at når det settes en ny pumpepris etter en endring i innkjøpsprisene, begynner stasjoner i nærområdet å skru ned prisene for å lokke til seg kundene, til slutt faller prisen til et nivå der ingen tjener penger, skriver Hansen og fortsetter:

– Vi opplever sterk konkurranse flere steder i Norge nå, og lave pumpepriser både på bensin og diesel, det gir marginer under press. Mange reagerer på dette og synes det er rart, men forklaringen er både enkel og ikke minst illustrerende for betydningen av konkurranse. Innkjøpsprisen, altså det vi betaler for drivstoffet inn til oss, og avgiftene som staten skal ha, utgjør over 90 prosent av drivstoffprisen. Vår andel skal dekke drivstoffselskapenes kostnader og fortjeneste. Vi har med andre ord liten påvirkning på prisnivået, skriver Hansen.

– Et stykke unna toppnivået i fjor

– Hvorfor er det dyrt for drivstoff nå?

– Når bensinpriser i Norge er høye skyldes det i hovedsak to ting, høyt avgiftsnivå og høye innkjøpspriser (det vi betaler for bensin og diesel fra raffineriene) på bensin, diesel og biodrivstoff. For tiden sørger konfliktnivået i Europa for vedvarende høye innkjøpspriser på bensin og diesel, svarer Hansen i e-posten.

– Vi er et stykke unna toppnivået i fjor vår og tidlig sommer, da bensin kostet godt over 28 kroner i Tromsø, og det virkelig var dyrt for bensin og diesel i Norge. Når det er sagt, vi forstår at mange synes prisnivået er høyt og fortsatt krevende for alle som er helt avhengig av bilen, enten det er i jobb eller i det daglige. De er det mange av, ikke alle har alternative transportmåter.

Hvorfor er drivstoffprisene så høye i Tromsø, også etter at drivstoffavgiften ble fjernet i fjor?

– Bensin- og dieselprisen er ikke høyere i Tromsø enn mange andre steder i Norge. Dersom Tromsø fortsatt hadde hatt den lokale drivstoffavgiften, ville prisene vært vel en krone høyere.

– Hvorfor er det så billig for drivstoff i Fauske?

– Det er ikke like drivstoffpriser i Norge. Prisen på drivstoff kan variere mye og forskjellene kan være store fra sted til sted, ut fra konkurransen lokalt. Disse sju Circle K-stasjonene ligger i syv ulike byer over en distanse på mer enn 70 mil. Hver av disse ligger i sitt lokale marked, og hver av dem konkurrerer på pris lokalt, sier Hansen.

– At Fauske kom billigst ut i «pristesten» dere gjorde, skyldes mest sannsynlig lokal priskrig, som er ganske intens i Fauske-området nå, fortsetter han.

– Hvorfor var Nordkjosbotn dyrest?

– Nordkjosbotn kom dårligst ut denne gangen, en annen gang kan det være en av de andre syv Circle K-stasjonene som har høyest pris.

Slike priskriger foregår i mange lokale markeder over hele landet, og prisene faller til ulike nivåer avhengig av hvor mange aktører som konkurrerer med hverandre i det enkelte området. Dette gir ulike pumpepriser på bensin og diesel mellom fylker, mellom byer, tettsteder og distrikter, også innenfor et begrenset område, svarer Hansen.

Drivstoffprisene ble hentet fra de følgende Circle K-stasjonene, rundt klokken 17.30 fredag 24. mars, lørdag 25. mars og søndag 26. mars:

Alta – Altaveien 81

Bodø – Olav V gate

Fauske – Storgaten 88

Harstad – Verkstedveien 4

Narvik – Fagernesveien 142

Nordkjosbotn – Sentrumsveien 14

Tromsø – Fr. Nansens Plass 1