Statens Vegvesen har nå utarbeidet de første utkastene til reguleringsplanen for E8 østre trasé i Ramfjord.

- Det gjenstår imidlertid mange avklaringer og mye arbeid før en eventuell plan kan legges fram, sier prosjektsjef Stein Johansen i en pressemelding.

- Først og fremst må innsigelsene mot østre trase avklares. Det må skje før planarbeidet kan videreføres. Denne avklaringen må gjøres gjennom mekling hos Fylkesmannen i Troms – eventuelt av Kommunaldepartementet dersom man ikke blir enige lokalt, sier Johansen.

Les også: Vedtok Ramfjord-plan uten E8-løsning

Undersøkelser og utredninger

For videre planlegging vil utgangspunktet være traseen som ble utredet i kommunedelplanen fra 2008. Dette var dog bare en oversiktsplan, og en rekke undersøkelser og utredninger må gjøres før planen kan fremmes som en detaljert reguleringsplan. Arbeidet med undersøkelsene og utredningene kan ta omtrent 2 år.

Disse vil blant annet omfatte, i følge Statens Vegvesen:

- Grunnforholdene må kartlegges både for å finne trygge løsninger og for å finne den mest optimale veglinja.

- Tiltak mot snørasfare må utredes. Retningslinjene for hva som kan aksepteres av snøskredfare er blitt strengere.

- Utforming av kryss og plassering av forbikjøringsfelt må avklares.

- Vegtrase forbi Minken industriområde må tilpasses.

- Forholdet til Eiscats anlegg på Ramfjordmoen må utredes. Her kan det blant annet være aktuelt å skjerme mot lysforurensning og radiostøy.

- Hensynet til grunneiere og naboer i området må ivaretas.

Les også: E8 i Ramfjord

8 til 10 millioner kroner

Kostnadene til planleggingen er på 8 til 10 millioner kroner.

Prosjektet E8 Ramfjord ligger inne i Nasjonal transportplan for perioden 2018 – 2023. Når oppstarten av prosjektet skal startes er avhengig av når reguleringsplanen er ferdig og vedtatt av kommunen, og når det blir bevilget penger fra staten.