– Det er kjempehyggelig. Utvalget var på jakt etter et eksempel som kunne passe inn i utredningen da de kom over Navigareprosjektet som vi har sammen med de andre skolene på nordøya, sier enhetsleder ved Mortensnes skole, Jon-Halvdan Lenning.

Involverer alle

For et tid tilbake ble Ludvigsen-utvalget opprettet, et offentlig utvalg nedsatt av Kunnskapsdepartementet. Målet deres var å vurdere i hvilken grad skolen dekker de kompetanser elevene vil trenge i fremtiden. Ludvigsen-utvalget har publisert ulike eksempler fra skoler i Norge for å belyse ulike kompetanser som er viktig å vektlegge i fremtiden. Ett av disse er sosial og emosjonell kompetanse, der Mortensnes skole er brukt som eksempel.

– Sammen med Solneset, Hamna, Stakkevollan og Borgtun utviklet vi for en del år siden en læreplan i sosial kompetanse, der vi beskriver sosial kompetanse helt ned på handlingsnivå. Dette ble lagt merke til av utvalget, forklarer Lenning.

Han forklarer at det ikke bare er lærerne som har vært med på å utarbeide Navigareprosjektet.

– Samtlige ansatte på skolen har vært involvert i prosjektet, i tillegg til foreldre og elever. Blant annet er dette noe elevrådslederne på de ulike skolene diskuterer jevnlig, påpeker enhetslederen.

– Mer profesjonell

Mandag denne uka leverte Ludvigsen-utvalget utredningen «Fremtidens skole. Fornyelser av fag og kompetanser» til statsråd Torbjørn Røe Isaksen.

– Eksemplet fra Mortensens er også tatt med i det endelige dokumentet, så det er kjempebra at utvalget har påpekt viktigheten av sosial kompetanse, sier Lenning.

Det er seks-syv år siden prosjektet ble innført ved Mortensnes skole.

– Det blir litt synsing når man skal si noe om effektene, men vi har i alle fall fått gode rutiner og prosedyrer, så jeg vil si at vi har blitt mye mer profesjonell og målrettet når det kommer til sosial kompetanse.

Mortensnes skole er brukt som eksempel i ny utredning om fremtidens skole. Foto: Marius Fiskum