Da jernbane til Tromsø ble utredet i 1993, vurderte Forsvaret hva det ville bety for rikets sikkerhet. Nå har de kommet med nye innspill sett fra dagens sikkerhetspolitiske situasjon.

– Den sikkerhetspolitiske situasjonen har endret seg ganske mye bare de par siste årene, sier Øyvind Ravndal ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH).

Han redegjorde fredag på Jernbanedirektoratets innspillskonferanse i Tromsø, og fortalte hva en Nord-Norgebane betyr for forsvaret.

– Transportkorridorene mellom Sør- og Nord-Norge er sårbare, spesielt og i kriser og krig. En overlegen fiende kan effektivt nekte oss fri ferdsel langs kysten og luftrommet, i tillegg til sårbare områder langs E6. Da kan Nord-Norge bli avskåret fra resten av landet. For Forsvaret vil Nord-Norgebanen da være et alternativ til eksisterende transportårer, og det vil redusere sårbarheten, sier han.

Forsvaret vil i hovedsak bruke banen til godstransport, og er avhengig av en jernbane med kapasitet til å frakte 500 kjøretøy eller 2500 tonn gods på paller hvert døgn.

Ravndal anbefaler også et trasévalg så langt unna sjøen som mulig, noe som vil kan stride mot interessene til sjømatnæringa – en av hovedaktørene som kan bli relevant for bruk av Nord-Norgebanen.

– Hvis den er lagt så langt fra havet som mulig, blir det vanskeligere å ramme for en fiende. Samtidig vil selv ikke det skjerme helt fra mulige angrep.

Han sier Forsvaret kan bruke Nord-Norgebanen til å transportere store mengder materiell og forsyninger i fredstid, krise og krig.

– Vi frakter så store volum at bare transport langs sjø eller jernbane er godt nok. I en krig vil jernbanestrekningen være svært viktig, er beskjeden fra Forsvarets Øyvin Ravndal.