Det kan være fristende å velge dekk med lav rullemotstand til elbilen, for å få lengre rekkevidde. Men det kan gå utover sikkerheten, skriver NAF i en pressemelding fredag – og viser til deres ferske sommerdekktest.

– Sommerdekktesten viser at elbilen kommer lengre, men det blir jammen bremselengden også, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Både miljødekk og eco-dekk fra produsentene Nokian, Michelin og Continental var blant dekkene i testen til NAF-magasinet Motor.

Forskjellene var store på bremselengde og veigrep, særlig i sving på våt vei, ifølge testresultatene.

– Akkurat disse to egenskapene til dekkene er viktige for trafikksikkerheten. Miljødekkene er betydelig dårligere enn de beste dekkene i testen på sikkerhet, fortsetter Sødal.

I bremsetesten på vått føre var forskjellen mer enn en billengde mellom bilen med det beste miljødekket og bilen med dekkene som var testens beste i denne delen. Det dårligste miljødekket var over to billengder, nær 10 meter, unna. Bremsetesten ble gjort i vanlig landeveishastighet, 80 kilometer i timen.

I NAF-testen bød miljødekkene også på overraskelser ved at de mistet grepet lett da de ble kjørt i sving på vått underlag.

Det var ikke snakk om krappe svinger, men en slak sving normalt uproblematisk å forsere med gode dekk i 100 kilometer i timen.

– Det er særlig på våt vei at eco-dekkene skiller seg negativt ut. Akkurat dette føret er det som skiller de trafikksikre dekkene fra de som ikke er det. Så selv i 2022 er det sånn at for å lage dekk som senker drivstofforbruket, må produsentene kompromisse på sikkerheten, uttaler Sødal.

NAF-rådgiveren ber bilister vurdere hva som er viktigst når nye sommerdekk til elbilen skal kjøpes inn.

– Dekkvalget står mellom lengre rekkevidde eller god sikkerhet. Det er viktig å huske at dekkene er bilens eneste kontakt med bakken. Derfor bør de være av god kvalitet og sikkerheten er viktig både for deg og dine, og ikke minst dine medtrafikanter.