Meglingen ble avsluttet klokken 03.50 uten resultat, skriver Riksmekleren på sine hjemmesider.

Overfor VG bekrefter administrerende direktør Torbjørn Lothe i arbeidsgiverorganisasjonen NHO Luftfart at meglingen er brutt.

– Det er veldig skuffende at det blir en konflikt ut av dette her. Vi opplever at kravene som er lagt på bordet er langt over det andre grupper i samfunnet har forhandlet om, sier Lothe til VG natt til lørdag.

Pressekontakt Ylva Celius Trulsen i Avinor sier de reisende må forholde seg til sitt flyselskap med tanke på forsinkelser eller kanselleringer. Avinor har foreløpig ingen oversikt over hvilke flygninger som blir berørt.

DIREKTØR: Torbjørn Lothe i NHO Luftfart. Foto: Frode Hansen / VG

– Uheldig for våre kunder

I første omgang går 31 flyteknikere ut i streik lørdag morgen.

Fra mandag 20. juni trappes streiken opp. Da blir 75 nye medlemmer tatt ut i streik, noe som tilsvarer rundt en firedel av flyteknikerne, midt i høysesongen for flyreiser.

Pressekontakt Silje Glorvigen i Norwegian til VG at det vil være uheldig.

– Etter de to mest krevende årene på lang tid, trenger luftfarten denne sommeren til å komme seg opp på vingene igjen. En streik vil være veldig uheldig for våre kunder som vil bli berørt fordi flygninger nødvendigvis vil måtte bli kansellert, sier Glorvigen.

Hun sier kundene ikke trenger å foreta seg noe ennå.

– De som eventuelt blir berørte, vil bli kontaktet av oss.

Pressekontakt Anna Sandell i SAS sier ingen av deres passasjerer blir påvirket av streiken i dag.

– Om man blir påvirket, vil man bli kontaktet av SAS, sier hun til VG.

Widerøe vil søndag gi beskjed om kanselleringer den kommende uken som følge av streiken.

Det opplyser Silje Brandvoll hos Widerøe til VG.

Hun sier at helgens flyvninger foreløpig ikke blir påvirket. Men:

– Fra mandag begynner det å dra seg til, for da begynner vi å mangle den del folk. Det er uunngåelig at det blir konsekvenser. Vi jobber nå på spreng med å begrense skadeomfanget så mye som mulig ved for eksempel å få gitt beskjed til våre passasjerer i så god tid som mulig. Vi må være i forkant. Når det arbeidet er klart, begynner vi å forhåndskansellere flyvninger for neste uke. Dette vil vi gi beskjed om søndag, sier Brandvoll til VG.

Et av landets ferskeste flyselskaper, Flyr, rammes ikke av streiken.

– Det er ingen av våre teknikere som er registrert i Norsk Flytekniker Organisasjon, sier kommunikasjonssjef i Flyr, Anita Svanes.

– Strukket oss så langt som mulig

Leder Jan Skogseth for arbeidstagerorganisasjonen Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) har foreløpig ikke besvart VGs henvendelser.

Men i en pressemelding skriver han:

– NHO luftfart driver fagforeningsknusing. Funksjoner og stillinger som ligger, og alltid har vært under NFO sitt omfangsområde ønsker NHO å overføre til andre overenskomster. Dette kan vanskelig beskrives på annen måte enn som fagforeningsknusing.

LEDER: Jan Skogseth i Norsk Flytekniker Organisasjon. Foto: NFO

Ifølge Lothe i NHO Luftfart krevde NFO 60 kroner mer i timen, noe som etter NHOs beregninger tilsvarer mellom 17 og 18 prosent lønnsvekst.

– Dette er en gruppe med relativt høyt lønnsnivå. Det er et helt urimelig krav som det ikke er grunnlag for. Det er ingenting som tilsier at vi kan innfri den type krav i årets lønnsoppgjør.

– Men kunne dere ikke strukket dere lenger?

– Vi har strukket oss så langt som mulig for ytterligere bedre vilkår for denne gruppen, men det nådde ikke frem. Avstanden har vært veldig stor.

– Hva ville ha vært et realistisk krav, da?

– Det var et tilbud på bordet før meglingen, som var på samme nivå som andre grupper fikk i lønnsoppgjøret i år. Vi er veldig overrasket over den enorme avstanden. Jeg har holdt på med dette i flere år og har aldri opplevd lignende, sier Lothe.

Viser til dårlige arbeidstider

Partene møttes hos Riksmekleren fredag klokken 10 og fortsatte meglingen langt på overtid natt til lørdag.

Tidligere fredag sa NFO-leder Skogseth til TV 2 at partene sto langt fra hverandre, og at sannsynligheten for en streik var overhengende.

I pressemeldingen natt til lørdag skriver Skogseth at flyteknikeryrket krever minimum syv års utdanning, og at lønnen har vært under press «så lenge at yrket ikke lenger er konkurransedyktig».

Han skriver videre at de fire skolene i Norge for faget ikke lenger har fulle klasser og at Forsvaret har varslet at de trenger opp mot 300 flyteknikere de neste fem årene, men at det i dag bare er rundt 400 flyteknikere i hele Norge.

– Covid-19 gjorde at flyselskapene permitterte og sa opp mange av de yngste flyteknikerne høsten 2020. Nå når reiselysten tar seg noe opp og flyselskapene igjen har behov for deres tjenester takker de nei til å komme tilbake. Så godt som ingen av de oppsagte har kommet tilbake. Hvorfor skal de komme tilbake til et yrke som betaler dårligere og du må jobbe natt, helg og helligdager? skriver Skogseth før han legger til:

– Vi er i en situasjon hvor det er uakseptabelt med et lønnstillegg som frontfagene. Flyteknikeryrket må ha en nivåheving av lønn! Nå!

PS. SAS har store økonomiske problemer om dagen, de må kutte gjeld og få fagforeningene med på kostnadskutt. Dine Penger, som er en del av VG, gir deg svarene på hva som skjer med bonuspoengene hvis SAS går konkurs.