Forrige ukes «Elleville dager» på Nerstranda resulterte i en omsetning på 10,1 millioner kroner for senteret. De kan også skilte med en besøksøkning på 200.000 sammenlignet med samme uke i fjor.

– I 2013 var hadde vi besøkstall på 1,3 millioner. Så langt i år har vi hatt 1,5 millioner besøkende. Det kan vi ikke være annet enn strålende fornøyd med, sier senterleder Veronica Evertsen.

Jekta åpner det ferdig ombygde senteret 15. november 2012. Samme år hadde Nerstranda besøkstall på 1,65 millioner.

– Vi begynner å nærme oss nivået vi var på før nye Jekta åpnet, sier Evertsen.

Sentrumsfokus

Senterlederen tror besøksøkningen har en sammensatt forklaring.

– Vi har jobbet hardt for å ha fokus i sentrum, for å støtte opp under ting som skjer i sentrum og være kreative i tankegangen for å gi folk opplevelser i sentrum, sier Evertsen.

Hun mener likevel at gløden i sentrum fortsatt må opp og fram.

– Hvis man ser på hvor mange som har åpnet nye butikker i sentrum bare det siste halve året, ser man at sentrum tar stadig flere steg i riktig retning. Sentrum handler ikke bare om Nerstranda, men om sammensetningen, og her har vi blitt gode på å samarbeide og komplimentere, sier Evertsen.

Hun sier likevel at målet ikke er å bli byens beste senter.

– Det handler ikke om å være størst og best i byen. Jeg heier på Jekta, men jeg heier mest på sentrum. Et levende sentrum er superviktig for en by.

Parkering

Parkeringsproblemer har tidligere blitt trukket fram som en av tingene sentrum taper på. I forrige uke gjennomførte senteret et pilotprosjekt på gratis parkering på ettermiddagstid og på lørdager.

– Vi er veldig fornøyd med resultatet, og vi skal prøve det ut en uke til til jul, sier Evertsen.

Hun vil ikke gi noen lovnader om gratis sentrumsparkering på permanent basis.

–Det er et fint tiltak å kunne åpne parkeringshuset – ikke bare for oss, men også for de andre forretningene i sentrum. Etter julerushet vil vi sette oss ned å ta en vurdering på parkeringen videre, sier Evertsen.