Nærmere bestemt ser strekningene slik ut:

– Å i Lofoten–Leknes–Svolvær–Evenes–Bjerkvik–Narvik

– Tromsø–Nordkjosbotn–Bardufoss–Setermoen–Bjerkvik–Narvik

– Polarekspressen vil knytte regionen tettere sammen, og vi vet at et slikt tilbud vil bety mye for både fastboende og reiselivet langs strekningene. Spesielt for reiselivsnæringen, som er en voksende og viktig næring i regionen, muliggjør Polarekspressen at turister kan lettere forflytte seg og oppleve ulike steder på en miljøvennlig måte, sier produkt- og konseptsjef i Tide Buss AS, Svein Helge Hauge.

foto
Raskt svar: Svein Helge Hauge, produkt- og konseptsjef i Tide Buss AS, sier at de håper på et raskt svar på løyvesøknadene sine. Foto: Tide

– Opp til kunden

Per i dag er det allerede offentlige busstilbud for begge strekningene.

– Går dere i konkurranse med disse?

– Det kan være at det blir litt konkurranse, men vi har vært i dialog med Nordland fylkeskommune og Troms og Finnmark fylkeskommune og ønsker i størst mulig grad å være et supplement til tilbudene de har. Men så blir det opp til kunden å velge, sier Hauge til Folkebladet.

Fokus på Nord-Norge

I sin søknad har Tide lagt opp til en helårlig produksjon, med daglige avganger og fleksible billettløsninger.

– Har dere jobbet lenge med disse løyvesøknadene?

– Vi har sett på det en stund, og har et fokus på Nord-Norge som et område vi ønsker å satse på. Ønsket er også at Nor-Way Bussekspress skal tilbake til nord igjen, sier Hauge.

Håpet er et forholdsvist raskt svar på løyvesøknadene. Tide Buss AS håper nemlig å kunne være i drift fra 1. juli i år.