– Vi trenger å ha dialog med dere og få vite hvordan vi skal få til en løsning. Vi kan ikke leve med at vi ikke får startet byggingen av E8 før i siste del av planperioden for Nasjonal Transportplan (NTP).

Byrådsleder Kristin Røymo var veldig klar i sin melding til de fem politikerne fra Troms-benken som hadde møtt opp for å treffe Tromsø-regionens regionråd fredag.

Hun viste til den siste tidens kraftige reaksjoner på at ny E8 var skjøvet langt bak i køen over samferdselsprosjekter i NTP-en.

Har særskilt ansvar

– Vi kan ikke ha det slik at innfartsåren til Nord-Norges største by går i 60 kilometer i timen noen få meter fra hushjørnene til folk. Vi må få på plass en løsning.

Hun mener at politikerne på Troms-benken har et særskilt ansvar for å kjempe for en E8-løsning. Ikke minst er de nødt til å få avklart hvilken finansieringsmetode som skal brukes – en med, eller en uten bompenger.

– Vi må få vite hva vi skal forholde oss til, ellers er vi nødt til å jobbe med flere forskjellige strategier.

– Om staten vil betale hele regningen er det kjempeflott, men om vi må betale deler av veien med hjelp av bompenger så må vi få vite hva som gjelder, sier hun.

Vil neppe få aksept for bompenge-nei

Stortingspolitiker fra Arbeiderpartiet, Martin Henriksen, sier at det neppe vil være mulig å få aksept fra andre deler av landet for at Tromsø – som eneste kommune i Norge – skal få slippe bompenger.

– Nå er det heldigvis kommet signaler fra flere hold om at man ønsker å få til en omforent løsning for å få gjennomslag sentralt, sier han.

En av av de sterkeste motstanderne mot bompenger – Fremskrittspartiets stortingsrepresentant Øyvind Korsberg – sier at han i utgangspunktet er negativ, men at han kan tenke seg en slik løsning dersom det finnes alternative omkjøringer. Han vil imidlertid ikke si klart hva han mener om en bompengefinansiert E8 til Tromsø.

Vil ha omforent løsning

– Hva er viktigst – å få veien bygget eller å si nei til bompenger?

– For meg er det viktigst å få på plass en løsning som har bredest mulig politiske flertall. Jeg vil ha en helhetsløsning – derfor vil jeg ikke konkludere i dag, sier han.

Han strekker seg imidlertid så langt som å si at han er innstilt på å få til en felles løsning med de andre politikerne.

– Alle kjenner problemene i Ramfjord og vi er enige om at vi må finne en vei ut. Jeg vil ikke at vi skal fortsette å ri kjepphester, og en løsning vil bety at ingen vil få alle sine førsteønsker oppfylt, sier han.

Kristin Røymo mener at løsningen til floken er å finne på Stortinget.

– Vi er i tett dialog med Samferdselsdepartementet, men jeg er overbevist om at løsningen ligger i Stortinget. Departementet vil selvfølgelig ikke garantere noe som helst, derfor må vi få hjelp fra dere for å forankre støtte til E8, sier hun.

FINANSIERING: 2,2 milliarder kroner er ny E8 gjennom Ramfjord beregnet å koste. Kristin Røymo vil vite hvordan regningen skal betales. Foto: Christer Pedersen
MØTE: Troms-benken møtte Tromsø-regionen regionråd til drøftingsmøte. Foto: Christer Pedersen