Som representant for firmaet sitt Moment Norway reiste Ida Rishaug i går til Barcelona for å delta på verdens største reiselivskonferanse; EIBTM.

– Det er en reiselivsmesse for bedriftsreiseliv. Vi er en del av vi en fellesnorsk stand på rundt 30 norske tilbydere bestående av flere destinasjonsselskap, flyselskap, Innovasjon Norge og hotellkjeder. Formålet er å møte så mange potensielle kjøpere som mulig for å fortelle konseptet vårt og hva Norge har å tilby, forklarer Rishaug.

Vil selge øyeblikk

Det nyoppstartede firmaet Moment Norway med Rishaug i spissen har som formål å tilby såkalte «moments», eller øyeblikk på norsk, til bedrifter som vil arrangere firmareiser, konferanser, produktlanseringer eller lignende. De skiller seg ut ved at de ikke prøver å selge det tradisjonelle som nordlys, midnattsol eller hurtigruta, men heller opplevelser fra Nord-Norge.

– Vi selger ingen tradisjonelle «pakketurer», ettersom vi i utgangspunktet ikke har definert noe tidsrom, pris, lengde på turen eller lignende. Vårt konsept går på å skreddersy opplevelser til hver enkel gruppe som vil oppleve Tromsø eller Nord-Norge på en unik på måte, forteller hun, og legger til:

– For eksempel vil vi skape opplevelser rundt naturen og så langt det lar seg gjøre vil vi tilby mer utradisjonelle former for møterom i naturen. For eksempel på båttur, på Fløya eller lignende.

Hele landsdelen

Selv om firmaet har base i Tromsø har de som mål å kunne smi sammen opplevelser fra hele landsdelen.

– Mange byråer tilbyr opplevelser kun fra et sted, som for eksempel Tromsø eller Lofoten. Vårt mål er å kunne tilby en samlet tilbud for de besøkende, der man kan besøke flere deler av Nord-Norge på turen, forklarer Rishaug.