Noen er snarlik et romskip. Andre mer lik dagens hurtigbåter. Utkastene er mange og forskjellige til «Fremtidens hurtigbåt».
Nå har fylkeskommunen blitt tildelt nye millioner til å jobbe videre med prosjektet. Denne gangen kommer midlene fra Miljødirektoratet.
Tildelingen er en toppfinansiering av «Fremtidens hurtigbåt» som kommer i tillegg til de 55,9 millioner kronene som ble tildelt prosjektet i 2020.
Det bekrefter fylkesråd for samferdsel i Troms og Finnmark fylkeskommune, Agnete Masternes Hanssen (Ap), til iTromsø.
Dette for å sikre at fire av seks leverandører som er inne i konkurransen «Energieffektivt design», går videre til neste prosjektfase. Opprinnelig budsjett hadde kun rom til å ta tre leverandører videre i prosjektet.
Må takle vær og vind
Målet med konkurransen «Energieffektivt design» er å få utviklet hurtigbåter som bruker 30 prosent mindre energi enn dagens hurtigbåter.
– Tildelingen sørger for at det blir en større variasjon på konsepter som får mulighet til å utvikle seg som fremtidens nullutslippshurtigbåt, sier Masternes Hanssen (Ap).
Når man kan se et eller flere av disse farkostene i passasjertrafikk til og fra Tromsø er vanskelig å si sikkert, forklarer hun.
– Det er viktig at de nye båtene opprettholder god kvalitet på samband og komfort for de reisende. Og ikke minst at de takler vær- og føreforholdene i nord vinterstid.
Finnmark vil overta prosjektet etter reverseringen av fylkessammenslåingen.
Anerkjennelse
– Tildelingen er en anerkjennelse av det gode arbeidet som fylkeskommunene legger ned i prosjektet «Fremtidens hurtigbåt» i kampen for å redusere maritimt klimagassutslipp, sier Masternes Hanssen.
Deltakelsen i «Fremtidens Hurtigbåt» ble igangsatt av tidligere Finnmark fylkeskommune, og det er også Avdeling Kollektiv Finnmark som vil følge dette videre.
Også fylkeskommunene Trøndelag, Nordland og Vestland er tildelt midler.