Salomonsen, som anerkjennes som en av verdens beste nordlysfotografer, forteller at han har sluttet å bruke de dyre speilreflekskameraene for å fange nordlyset.

– Jeg har hatt Canon EOS 5D Mark III og 1DX, men de har jeg faktisk solgt. Nå bruker jeg speilløse digitale fullformatskameraer, som Sony a7R. De er så bra nå at de gir like gode bilder som de dyre speilrefleksene – så prisen forsvares ikke, forklarer han.

Godt og rimelig

Hans råd til ferske nordlysfotografer er å ikke henge seg opp i prisen på utstyret eller hvilket merke utstyret har.

– Det hjelper selvsagt på med dyrt utstyr, men det er fullt mulig å ta gode bilder uten. Jeg bryr meg ikke lenger om merkejaget. Jeg var selv merkelojal lenge, men det beste man kan gjøre er å kjøpe det som funker best. Selv blander jeg ofte utstyr, som å bruke ei Nikon-linse på et Sony- eller et Canon-kamera.

Se lesernes fantastiske nordlysbilder her

Ifølge Salomonsen er det veldig mye rimelig og bra utstyr på markedet.

– Særlig er objektivene fra Samyang godt egnet til nordlysfotografering. De er billige og gir skarpe bilder. Hva gjelder kamera er Canon 70D, Nikon D7100, Sony A77, a7S og a7R gode alternativer, opplyser han.

Han anbefaler Tokinas 11–16 millimeter objektiv til fotograferingen,

– Det er det ultimate objektivet for nordlysfoto, men også Samyangs 10 millimeter er rimelig og godt.

Salomonsen forteller at det bildet han selv har fått mest oppmerksomhet for ble tatt med et Canon 40D med 10–22 millimeter vidvinkel.

– Det ble tatt i Ersjordbotn i 2007 og havnet på forsiden i det anerkjente britiske magasinet The Digital Photographer i 2011. Det viser at utstyret ikke alltid er alt, sier han.

Tjuvtriks

Utover utstyret, har Salomonsen flere gode råd på lur.

– Det finnes to typer nordlysbilder. Du har de hvor nordlyset er en del av elementet i fotoet og de hvor man vender kameraet rett opp. Selv liker jeg de bildene hvor nordlyset er en del av komposisjonen – hvor det for eksempel ligger over et fjell. Bruk derfor tid på komposisjonen, forklarer han, og fortsetter:

– Og ikke vær redd for å gi på med ISO. Selv mener jeg at litt støy i bildet ikke gjør noen ting, men det finnes også gode verktøy for å fjerne støy,

Med høy ISO kan man nemlig kutte ned lukketiden litt, og dermed få mer struktur på nordlyset man fanger.

Han forteller videre at fokuset bør stå på infinity, med mindre det er noe spesielt i forgrunnen en ønsker skarpt.

– Så er det et gammelt tjuvtriks å teipe fokusringen når man har funnet rett fokus, da både temperatur og frakt kan føre til at små endringer som kan ende opp med å ødelegge bildene, sier han.

Og om man skal ta nordlysbilder i sentrum eller andre steder med sterk lysdifferanse, har Salomonsen et til tjuvtriks i ermet.

– Hold en svart hanske over nedre del av bildet gjennom halve eksponeringen. Da demper man lysene, sier han, og fortsetter:

– Det kan også være lurt å ta to ulike eksponeringer, en lavere enn den andre, og slå de sammen hjemme. Noen kaller det juks, men jeg mener det handler om å fange det øyet ser.

Les også: Salomonsen har laget Norges største panoramabilde

DIGITAL: Nordlysfotograf Ola C. Salomonsen bruker ikke lenger speilreflekskameraer i jakten på nordlyset. Foto: Frank Kræmer.