Det er ikke bare de rendyrkede suvenirbutikkene som har funnet veien til tomme lokaler i sentrum den siste tiden. Flere turistaktører har også valgt å etablere seg i egne lokaler i bykjernen.

Satser i sentrum

Bare siden november i fjor har fire aktører innen turistnæringen åpnet dørene til sine butikker og bookingkontorer i sentrum:

Tromsø Villmarkssenter og Iskanten har opprettet et helårs bookingkontor på Kystens Hus, Bent Hansen og Vivian Kjærsett har satset på suvenirbutikk i gågata ved Stortorget, turoperatøren Chasing Lights har etablert seg i lokaler vis-à-vis Domkirka, og turoperatøren Polarcharter åpnet dørene til sitt bookingkontor i Storgata 77.

Tett på turistene

Sistnevnte driver med båtturisme og har opplevd stor pågang etter at de etablerte seg midt i gågata i sentrum.

– Vi trengte et nytt kontor, og ønsket å bli mer synlige. Nå har vi en flott beliggenhet midt i gågata hvor vi kan profilere oss. Kravet for at vi skulle etablere oss i egne lokaler var at det måtte være sentralt og i gågata hvor folk ferdes, sier eier og daglig leder Trond Wassbakk til iTromsø.

Han tror større tilgang på lokaler i sentrum er en av grunnene til at flere nå starter opp turistbutikker- og kontorer i bykjernen.

– Vi har lagt merke til at flere velger å gjøre det samme som oss, og det synes jeg er bra. Mange mener at alt kan bookes på nett, men butikkene som nå etablerer seg viser at det er behov for at folk kan komme og spørre, mener han.

Større synlighet

Turoperatøren driver nå et helårs bookingkontor fra lokalene i Storgata, og arrangerer blant annet hvalsafari i november til januar, båtturer til Lyngen i mars til mai, samt fisketurer og båtturer til Svalbard.

– Vi har blitt mer synlige etter at vi åpnet her, og det kommer overraskende mange innom. Det er ikke alle som vil booke på nett. Mange vil gjerne gå og kikke litt, og vi merker også at folk generelt ønsker mye informasjon. Det er turister fra over hele verden som kommer hit, og de spør om alt mulig. Vi føler oss nesten som et turistkontor til tider, forteller Wassbakk.

Stor etterspørsel

Styreleder og konstituert reiselivssjef i Visit Tromsø, Monica Lyngh, er ikke overrasket over utviklingen i sentrum i form av flere suvenirbutikker og bookingkontorer som starter opp like før vintersesongen setter i gang.

– Vi har kjempemasse turister i byen, og da vil også etterspørselen øke etter blant annet småting og suvenirer fra Norge som turistene vil ha med seg hjem. Når det kommer til turoperatørene så ser vi en stor økning både i antall aktører og ikke minst aktiviteter som tilbys. Bare fra i fjor til i år har antallet økt betraktelig, og da er det naturlig at vi får flere som satser i egne lokaler, sier hun.

Stor økning

Fra desember 2014 til desember 2015 har turistkontoret registrert en økning på omtrent 30 prosent hva gjelder utenlandske gjestedøgn på byens hotell og camping, ifølge Lyngh.

– Det viser en stor økning i antall besøkende. Vi er en attraktiv vinterdestinasjon, og opplever en stor utvikling. I år har vi over 120 aktiviteter i vintersesongen og kan tilby i gjennomsnitt 100 aktiviteter daglig, sier styrelederen i Visit Tromsø.

Verdien av å være i sentrum

Hun legger til at spekteret er stort og etterspørselen etter aktivitetene likeså.

– Ofte må man booke i god tid i forveien for å sikre seg for eksempel en sledetur med hundespann. Vi ser også en vekst når det kommer til nye aktiviteter til sommeren, sier Lyngh.

At turoperatørene nå etablerer seg i sentrumsnære lokaler viser at de ser verdien av å være i sentrum hvor turistene befinner seg, mener den konstituerte reiselivssjefen i Visit Tromsø.

– Vi ser at stadig flere popper opp, og mange av dem jobber også i samarbeid med oss. Det er en naturlig utvikling når vi har så mange besøkende, konstaterer Lyngh overfor iTromsø.