Etter at høringsfristen på ny busstrasé i området nå er gått ut, frykter beboerne at deres bomiljø kan bli kraftig forringet.

Uforskammet

– Det er uforskammet at de nå tar opp igjen en sak som allerede er vedtatt og som vi har fått i medhold i helt opp på departementsnivå, sier Harald Bohne.

Saken dreier seg om busstrasé på Kvaløysletta sør. Mens Byutvikling går inn for å utvide Strandsneglvegen, går Statens vegvesen går inn for å bygge bussvei i teknisk trasé mellom Musling- og Nisevegen. Nobina på sin side ønsker å kjøre på riksveien, og kan også godta vegvesenets løsning. De anser imildertid kommunens løsning for å være den dårligste hva selskapet angår.

Forringer bomiljøet

Ifølge Bohne vil det forringe bomiljøet hvis busstrseen legges i gjennom nabolaget og de går derfor inn for kommunens løsning som er å utvide Strandsneglvegen.

– Vi har allerede fått medhold i å legge kollektivtraseen ned Blåselvegen og opp gjennom Strandsneglvegen. Det nevner verken kommunen eller høringspartene, raser Bohne.

Striden om busstraseen gikk i 2008 helt opp til Miljødepartementet.

Graver opp stridsøksen

– Da ble det konkludert med at de uheldige sider ved bratte bakker for bussene ikke var så viktig å unngå som å bevare et godt bofellesskap og et godt bomiljø med lekeplasser og nært friluftsområde, hager og gangveier. Vi vant en lang kamp, sier han i dag, syv år etterpå.

Og nå frykter Bohne for at han og naboene må grave opp stridsøksen igjen.

– Vi håper jo at Byutviklings innstilling blir stående når så tunge høringspartnere har en annen mening. Dessuten vet vi jo hvor vinglete politikerne kan være. Derfor er det best å være ute i tide og si at dette finner nabolaget seg ikke i, avslutter Bohne.