Jernbanemøtet ble tirsdag avholdt på fylkeshuset med representanter fra jernbaneutvalget, Jernbanedirektoratet, kommunen, fylkeskommunen, Tromsø havn og Bodø havn. Hovedpersonen på møtet var direktør i jernbanedirektoratet, Elisabeth Enger.

– Nå besøker vi i Jernbanedirektoratet alle fylkeskommuner og store byer i landet. Særlig dette møtet er aktuelt, fordi vi kommer til å få et oppdrag fra samferdselsdepartementet om å lage en utredning om jernbane til Tromsø, sier Enger.

Kostnad og nytte

Regjeringens plan om å utarbeide en slik utredning kommer fram i Nasjonal transportplan (NTP) som ble lagt fram i år.

– I den nye utredningen skal vi oppdatere tidligere utredninger med nye kostnadsanslag og nye samfunnsøkonomiske analyser. Vi skal se på hva som er potensial for godstransport på en ny jernbane. Da kan vi gi grove størrelser på hva en jernbane vil koste, og hva potensialet er. Da er det godstransport som er det primære, sier direktøren.

Hun mener flere ting har endret seg fra tidligere utredninger.

–Vi har sett en veldig stor vekst i sjømatproduksjon i Nord-Norge. Ofotbanen har for eksempel hatt stor suksess med frakt av fisk. Nå venter vi på formelt å få utredningsoppdraget fra samferdselsdepartementet, sier hun.

Eksport av fisk

Leder i jernbaneutvalget i Tromsø, MDG-politiker Terje Traavik, mener raskere eksport av fisk er ett av kjerneargumentene for en bane mellom Tromsø og Narvik, med en utstikker til Harstad.

ENTUSIASTISK: MDG-politiker Terje Traavik la fram flere argumenter for jernbane til Tromsø under møtet. Her sammen med varaordfører Jarle Aarbakke (til venstre).

– I år kommer eksportverdien av norsk sjømat til å passere hundre milliarder kroner, rundt 40 milliarder av dette kommer fra Nord-Norge. Sjømatrådet har sagt at selv med det volumet vi eksporterer nå, vil en halvering av reisetiden for fersk sjømat resultere i en verdiøkning på mellom syv og 15 milliarder kroner i året, sier Traavik.

LES OGSÅ: – Glem Nordnorgesbanen, slik får vi tog til Tromsø

Opprustning

Enger vil ikke si om hun tror vi ender opp med å se jernbane i Tromsø i vår levetid.

– Jeg skal ikke si noe om det før utredingen. Men det er spennende å se på nye muligheter for jernbanen, det er vårt oppdrag i jernbanedirektoratet. Samtidig har vi som jernbaneverk tidligere, etter å ha sett på aktuelle nordnorske jernbaneprosjekter, ment at det viktigste var å satse på videreutvikling av eksisterende jernbaneprosjekt.

Blant annet trekker hun fram planene om dobbeltspor på Ofotbanen, og planer om kapasitetsutvidelse og forbedring av Nordlandsbanen.

– Jeg er nok ganske trygg på at vi fortsatt kommer til å mene at vi skal satse på det først, før bane til Tromsø, påpeker hun.