På Lunheim skole setter klappelekene virkelig preg på friminuttene. Alt fra kjente slagere til helt nye regler blir sunget og klappet blant elevene.
Lager regler om skolen
I klasse 4A og 4B på skolen er dette blitt så populært at elevene selv finner på nye kreative regler.
– Vi har laget en regle som heter Lunheim og den handler om skolen vår. Grunnen til at vi «klapper» så mye er fordi vi får en god følelse av det. Jeg blir rett og slett glad, sier Sara Haugan Jocobsen (9).
Sammen for barnas beste
– Det er veldig artig med klappeleker. Man kan jo gjøre det uansett om det er vinter eller sommer. Man kan jo finne opp egne regler også, sier Agnes Martin Romuld (10).
– Ikke vanskelig
De to klassevenninne har ikke kun funnet opp «Lunheim». De kan også klappe opp til egenskrevne regler som «Makaroni, «Sjømann» og «Rideskole».
– Det er ikke så vanskelig å finne på nye regler. Hvis man er sammen med andre, så er det lettest, sier de to.
«Kjære ordfører. Kan du vennligst gi oss asfalt?»
Christina Simsalu (9) og Mia Berg Mjaaland (9) slår også et hardt slag for klappelekene.
– Vi har funnet på en egen tekst til en «sjømannsregle». Vi bare fant på sangen. Det var ikke så vanskelig, sier Berg Mjaaland.
– Jeg syns heller ikke det er vanskelig og det som er fint med reglene er at man om vinteren kan varme seg litt på hendene med en klappelek, sier Simsalu.
– Takknemlig for trenden
Kontaktlærer for 4A ved Lunheim skole, Sidsel Lilleng, syns det er veldig interessant at klappelekene er blitt så populære.
– Det er så flott at barna finner på leker selv. De tar litt av de gamle tradisjonene og lager nye versjoner av dem. Det er veldig artig, sier Lilleng.
Byttet ut lærer med PC
– Barn har jo en utrolig fantasi. Rim og regler er et fantastisk virkemiddel for utvikling av språk. Jeg som lærer er jo veldig takknemlig for denne trenden, legger hun til.