Bompengeforslaget som ble sendt til politisk behandling i vår, ble kontant avslått i byutviklingskomiteen og sendt i retur til administrasjonssjef Britt Elin Steinveg for en ny utredning.

Årsaken var at det var et misforhold mellom totalsummen bompengepakken ville koste i forslaget, og hva som var føringen i «bompengeforliket» fra i vinter. I alt var førstnevnte forslag hele 1,2 milliarder kroner dyrere enn forliket på 8 milliarder kroner. Fremlegget manglet også flere forespurte utredninger og prosjekter.

LES OGSÅ: Du kan måtte betale 28.800 kroner i bompenger hvert år (for abonnenter)

Bru-problemet

En ny kvaløyforbindelse med bru er anslått til å koste 1,6 milliarder kroner. Kun 400 millioner av disse er lagt inn i bompengepakken.

Skal brua fullfinansieres må prosjektet tilføres 1,2 milliarder kroner ekstra. Da må saksbehandlerne finne fram 2,2 milliarder kroner – eller kutte tilsvarende i andre prosjekter. Totalpakken vil i så fall være på 10,2 milliarder kroner.

Flere alternativer

Administrasjonssjef Britt Elin Steinveg vil ikke spekulere i utfallet av det pågående arbeidet, men bekrefter at det er naturlig å «se på ulike alternativer».

– Dersom det ikke skal fjernes prosjekter, er nærliggende å tro at en oppjustering av bompengesatsen vil kunne finansiere gapet på 1,2 milliarder kroner?

– Gruppa er bedt om å jobbe med ulike modeller. Bompengesatser er ett virkemiddel, det finnes andre måter å finansiere tiltak, for eksempel ved lån, uten at jeg kan forskuttere hva modellene vil inneholde, sier Steinveg.

ADMINISTRASJONSSJEF: Britt Elin Steinveg. Foto: Tom Benjaminsen

Avgjøres i oktober

Det ble ikke satt et endelig krav til når bompengesaken skal presenteres for de folkevalgte på nytt, men det er på det rene at saken kommer opp etter stortingsvalget 11. september.

– Årsaken til at vi ikke stresser med behandlingen er at saken også skal behandles av fylkestinget. Det skjer først i desember. Dermed får vi tid til å utrede en meget kompleks sak skikkelig. Den skal opp i kommunestyremøtet i oktober, sier Steinveg.

Tar selvkritikk

Kun dager før det politiske forliket om bompenger ble inngått i vinter, rapporterte veivesenet at de regnet kun byggekostnader på veiprosjektene i bompakken. De tok ikke hensyn til finansieringskostnader som renter og driftskostnader for innkreving av bompenger. Totalsummen ville da bli 8 milliarder kroner pluss disse kostnadene.

I intervju med iTromsø samme dag avkreftet imidlertid styringsgruppa i Tenk Tromsø at totalsummen var uten disse kostnadene. Veivesenet dementerte like etterpå den opprinnelige informasjonen, og varslet at totalsummen på 8 milliarder kroner likevel skulle inneholde drift- og rentekostnader.

LES OGSÅ: Kan bli 1,2 mrd. dyrere – selv uten Kvaløyforbindelsen (for abonnenter)

Saken ble imidlertid sendt til politisk behandling, uten at de nevnte ekstrakostnadene var tatt med i totalsummen.

– Saken var ikke tilstrekkelig opplyst fra min side. Da ville kanskje fremlegget vært uten misforholdet, erkjenner administrasjonssjef Steinveg.

Nye inn i styret

Saken skal opp i kommunestyret i oktober og i styringsgruppa til Tenk Tromsø 18. september.

Ordfører Kristin Røymo (Ap) har overtatt jobben etter partifelle Ragni Løkholm Ramberg, mens administrasjonssjef Steinveg skal møte med talerett på vegne av administrasjonen.

Utredningene som gjøres er et samarbeid mellom kommunen, fylkeskommunen og veivesenet. Tenk Tromsø er nedsatt med representanter fra disse aktørene.