SENTRUM: Hittil er det kun Circle K i Breivika som kan tilby hurtiglading for elbiler i Tromsø, noe flere har reagert på. Nå ser det derimot ut til å være på bedringens vei, med Grønn Kontakt som utbygger.
Ble lovet 100 ladestasjoner
– Vi har vunnet kontrakten med Enova som sikret støtte til å bygge 22 hurtigladere på 11 steder på strekningen langs Fauske og Tromsø. Utbyggingen er allerede i gang, med Mosjøen, Mo i Rana og Hunstad som de tre første stedene. Vi håper å ha bygd helt opp til Tromsø innen sommeren 2017, forteller Ole Henrik Hannisdahl, daglig leder i Grønn Kontakt.
Første i Nord-Norge
De tre nevnte hurtigladerne er faktisk de første i Nord-Norge som selskapet har satt opp. Dette til tross for at de har rundt 80 ladestasjoner spredt over øst-, vest- og Sørlandet.
Kommunen vil ikke ta ansvar for el-bilutvikling
– Det er absolutt potensial for elbiler nordpå også, i hvert fall rundt de støre byene. Derfor tror vi det er mye å hente i å bygge ut ladestasjoner i Nord-Norge, sier Hannisdahl, som foreløpig ikke vil røpe nøyaktig hvor stasjonene vil ligge.
– Vi begynner å få en god oversikt over hvor de kommer, men jeg tør ikke konstatere noe før vi har det 100 prosent klart. Jeg kan dog love at det vil komme hurtigladere i Tromsø, sier han.
Tar grep
Grunnlaget for utbyggingen er Enovas nye støtteordning for hurtigladere. Denne skal sikre et større nettverk av ladestasjoner i landet.
– For å oppnå varige markedsendringer tilbyr Enova investeringsstøtte til etablering av offentlig tilgjengelige ladestasjoner i områder der det ikke kan forventes lønnsomhet, og ikke forventes å bli etablering uten støtte, opplyser Stein Inge Liasjø i Enova overfor iTromsø.
Han sier kriteriene for oppdraget er billig utførelse.
– Enova organiserer støtten til ladestasjoner gjennom konkurranser om å bygge ut hele strekninger under ett. Vi stiller krav om to hurtiglademuligheter per 52,5 kilometer vei. Ladeoperatøren som søker om det laveste tilskuddsbeløpet for en strekning, tildeles støtte, konstaterer han.