Selskapet Grønn Kontakt søkte daværende Transnova om midler til støtte for å etablere en ladestasjon i Nordkjosbotn. I høst ble det avgjort at midlene de kunne få ikke strakk til.
– Vi fikk tilbud om 50 prosent finansiering fra Transnova. I tillegg hadde vi 150.000 kroner fra fylket.
– Mye måtte gjøres for denne etableringen, og med forventede etableringskostnader på en drøy million, kunne vi ikke se det mulig å gå inn med det resterende beløpet, sier driftsansvarlig i Grønn kontakt, Jørgen Soot Kristiansen.
Les også: En av tre vurderer å skifte til el-bil
– Nye muligheter
1. januar 2015 ble det statlige selskapet Transnova overtatt av Enova, som eies av Olje- og energidepartementet. Oppgavene til det tidligere Transnova har vært å dele ut støtte til nye hurtigladestasjoner landet rundt.
– Grønn kontakt søkte Transnova om et høyere beløp enn vi kunne gi, og valgte derfor å ikke gjennomføre fordi det ble for dyrt, sier Tom Nørbech, seniorrådgiver for transport, fjernvarme og anlegg i Enova.
Etter overtakelsen av Transnova og deres oppgaver, har Enova nå gått i gang med å lage en ny strategi for ladestasjoner i Norge.
– Hvor fort det deretter vil komme program man kan søke på, er usikkert, sier Nørbech.
Les også: Vil lade opp Troms
Trenger midler
Grønn Kontakt sier de vil vurdere å søke på nytt dersom muligheten byr seg.
– Men vi er avhengige av bidrag for en slik etablering. Nord-Norge er et område som er svært dårlig utbygd, så det er helt klart aktuelt. Men da må noen bidra med etableringsutgiftene, sier Soot Kristiansen i Grønn kontakt.
Les også: Fremtiden er elektrisk og digital