I desember 2013 skrev Aftenposten om Oslo-restauranter som taper store penger på at gjester ikke møter opp når de har reservert bord. Selv om restaurantmiljøet er noe mindre i nord, opplever også bransjen her problemer iblant.

– Det er ikke vanlig, men det skjer at folk ikke møter opp. Det som oftest skjer er at det kommer flere eller færre gjester enn hva de har reservert bord for, forteller Trond Dahle, en av eierne bak De 4 Roser i Tromsø og i Harstad.

Les også: Sjekk hvem som holder åpent i jula

– Gi beskjed!

Dahle forteller at det er viktig for restaurantene å få informasjon fra gjestene om hvor mange som kommer.

– Jo mer info vi får fra kunder, desto bedre for både oss og dem. Har du bestilt bord for to, men plutselig er dere fire – gi beskjed, oppfordrer Dahle.

Vurderer å sende regning

Møter ikke gjester opp til reservert bord, er det restauranten som må betale.

– Vi taper penger når gjester ikke møter opp, spesielt når det er stort trykk, for eksempel i januar eller februar. Da er det ofte fullbooket, og dukker ikke folk opp, taper man det bordet den kvelden, sier Dahle.

Og ett bord er ofte verdt flere tusen kroner. I Aftenpostens artikkel fra 2013 skriver de at flere restauranter har begynt å sende regninger til gjestene som ikke møter opp.

– Det er jo sånn at man får en regning i posten hvis man ikke møter opp til legetimen. Hvis det blir et stort problem at folk ikke møter opp til reservasjonen sin vil nok et eller annet skje, sier Dahle.

De 4 Roser har hatt som vanlig praksis at hvis et selskap har bestilt mat for 30 personer, men kun 25 dukker opp, må de betale for råvarene for 30 personer uansett.

Følg iTromsø på Facebook for flere nyheter!

– Et problem

Anne Brit Andreassen, innehaver av Emmas Drømmekjøkken forteller at såkalte «no-shows» er et problem de ofte diskuterer i bransjen.

– Det er klart at vi opplever at folk ikke dukker opp, men vi prøver å oppdra folk til å si ifra. Vi spør etter telefonnummer, og ber gjestene fylle inn informasjon når de reserverer bord på nett. Vi prøver å gjøre vårt, men gjestene har også blitt flinkere til å si ifra, sier Andreassen.

Om gjester ikke dukker opp, kontakter restauranten dem for å sjekke at det ikke har skjedd en misforståelse. Spesielt på dager med stor pågang passer Emmas Drømmekjøkken på at gjestene dukker opp.

– Nyttårsaften har vært fullbooket siden begynnelsen av desember. Derfor sender vi ut e-poster og ringer til de som har bestilt, slik at de kan bekrefte at de kommer. Vi har masse folk på venteliste, sier innehaveren.

Les også: Skal jakte syndere i utelivsbransjen

Sier nei til mange

I den mest travle julebordshelga opplevde de at et bord på seks personer ikke dukket opp.

– Spesielt vi som har så få stoler og er såpass populær taper penger. Vi sier nei til så mange, så vi må jo bare tro at folk kommer når de har bestilt bord, sier Andreassen.

Innehaveren har fått med seg at det har vært diskusjoner rundt å sende regninger til gjester som ikke dukker opp.

– Jeg synes vi kunne hatt et lignende system, spesielt i høysesongen, sier hun.

HAR VENTELISTE: Anne Brit Andreassen på Emmas Drømmekjøkken forteller at de opplever såkalte «no-shows». På nyttårsaften har de lang venteliste, og noen dager i forveien ringer de gjester slik at de kan bekrefte at de kommer. Foto: Ronald Johansen