Søndag og mandag lå dieselprisene på like over ti kroner og bensinen på knappe to kroner mer i Tromsø.

– Det har vært lave priser i mange av byene siden før jul, og vi har sett prisene nede i ni og ti kroner flere steder i landet, forteller kommunikasjonssjef i Statoil Fuel & Retail Norge AS, Knut Hilmar Hansen.

Stupende priser

På tirsdag kveld i forrige uke falt for første gang prisen på et fat amerikansk lettolje til under 30 dollar på Singapore-børsen. Dagen etter falt prisen på nordsjøoljen også under 30-dollarsgrensen.

– Det har vært ei svært turbulent tid for oljebransjen, og selskapene har bremsene på for fullt, sier sjefanalytiker i Nordea Markets, Thina Saltvedt.

Det anslås at 160.000 oljearbeidere globalt har mistet jobben som følge av oljekollapsen.

– Og det året vi er inne i nå blir nok et tøft år for bransjen, fortsetter hun.

Sterk konkurranse

Ifølge oljeanalytikeren kom det som en overraskelse på markedet at det nå åpnes for å lette sanksjonene mot Iran. Landet hadde allerede mellom 40 og 50 millioner fat liggende klare til eksport på skip, samtidig som de varsler at de vil øke produksjonen til 500.000-700.000 fat daglig.

– Markedet flommes over av olje, og det er priskrig mellom Saudi-Arabia og Iran. Iran vil inn på markedet igjen og vil prøve å ta tilbake de markedsandelene de har mistet, mens Saudi-Arabia vil forsøke å forhindre dette.

I tillegg har USA opphevet eksportforbudet på olje, og de første skipene har begynt å komme til Europa.

– Europa har blitt slagmarken for olje fra USA og Midtøsten, samtidig som det er Norges viktigste arena.

Lokale priser?

Spørsmålet mange nå stiller seg, er hvorvidt den fallende oljeprisen vil gi enda billigere bensinpriser. Det er imidlertid ikke Saltvedt så sikker på.

– Når råoljen faller, så faller bensinprisene, men de svinger i mye mindre grad. Sentralbanken har satt ned renten og kronen har blitt svakere, samtidig som Norge importerer bensin. Det gjør at effekten av prisfallet blir mye mindre, sier hun.

Ifølge Knut Hilmar Hansen utgjør innkjøpsprisen på bensin, som kalkuleres ut fra dollarkus og råoljepris, omtrent 30 prosent av bensinprisene på norske bensinstasjoner.

– 60 prosent av prisen er avgifter og en bruttomargin til selskapene utgjør opp mot 10 prosent, forklarer han.

Lokal konkurranse

Likevel ser man fall i innkjøpsprisene som følge av oljepriskollapsen.

– Den har gått ned med omtrent to kroner det siste året. Nå på mandag så vi et nytt fall på 14 øre, noe som er markant, sier han.

Hansen påpeker at det som klart utgjør de største fallene i bensinprisene lokalt, er konkurranse stasjonene imellom.

– Det er en intens priskonkurranse i de store byene, men dette er også noe som spiller inn i Tromsø, forklarer han.

KONKURRANSE: Kommunikasjonssjef i Statoil Retail & Fuel Norge AS, Knut Hilmar Hansen, mener sterk lokal konkurranse bidrar til lavere bensinpriser. Foto: PRIVAT
PRISFALL: Sjefanalytiker i Nordea Markets, Thina Saltvedt, tror ikke bensinprisene vil påvirkes i særlig grad av fallet i oljeprisen. Foto: Nordea