Forslaget om å fjerne privatbiler fra Grønnegata kommer fra Nobina og Troms fylkeskommune – og ble fremmet i høringen om kommunens klima- og miljøplan tirsdag.

– I dag er kapasiteten for busstransport gjennom sentrum sprengt og vi trenger en ny hovedtrasé. Og da er Grønnegata egentlig det eneste alternativet, sier driftssjef i Nobina, Magnar Nilssen.

Stamper i kø

I dag går hovedtraseen gjennom sentrum langs akselen Fredrik Langes gate – Sjøgata–Havnegata. Allerede med dagens trafikk er kapasiteten for liten.

– Bussene står i stampe og må stå i lange busskøer for å komme inn og ut av sentrum. Vi kan ikke ta unna flere busser, sier Nilssen.

Kommunen har et mål om at det ikke skal være vekst i privatbilismen de nærmeste årene–til tross for en forventet befolkningsvekst på 19 prosent fram til 2033. Transportbehovet skal isteden løses via gang-, sykkel–og kollektivtrafikk.

Ikke nok med flere busser

Men ifølge både Magnar Nilssen og Øystein Miland, avdelingsleder ved transport- og miljøetaten i fylket, er det fånyttes kun å øke antall busser.

– I dag er kapasiteten på infrastrukturen – veier og traseer – for liten. Vi holder ikke tritt med befolkningsveksten og den ønskede veksten i kollektivtrafikken, sier Miland.

De mener at det å øke antall busser ikke vil løse noen av problemene, snarere tvert om.

– Byen trenger en ny bussgate, og da må en av forutsetningene være at biltrafikken fjernes, sier Nilssen.

«Relevant forslag»

Leder i byutviklingskomiteen, SVs Ingrid Marie Kielland, sier at ønsket fra Nobina og fylket er interessant.

– Det er absolutt et relevant forslag som vi skal ta med videre i arbeidet, sier hun.

Kielland er enig med forslagsstillerne om at det er nødvendig å legge bedre til rette for bussene for å få ønsket vekst i kollektivtrafikken. Å gjøre det smidigere å reise gjennom sentrum via en ny bussgate kan være en av flere metoder å få dette til.

– Om man skal få vekst i kollektivbruken må man utbedre infrastrukturen, det holder ikke bare å fylle på med flere busser, påpeker hun.

Må ta flere hensyn

Hun vil imidlertid ikke forskuttere at kommunen vil lytte til innspillet.

– Vi er nøst til å se saken i et større sammenheng. Det er også andre hensyn som må tas. Næringslivet i sentrum må eksempelvis kunne komme fram med vareleveranser, sier Kielland.

Leder i Sentrumsforeningen i Tromsø, Lena Nymark, sier at foreningen ikke er udelt positiv til en stenging av Grønnegata. Hun er opptatt av at tilgjengeligheten til sentrum ikke blir begrenset.

– Vi får en stor del av vår omsetning fra folk som kjører bil til byen. Så samtidig med en stenging må næringslivet bli kompensert eksempelvis med gratis parkering i tunnelen i helgene og på ettermiddagene, sier hun.

LES DEBATTINNLEGGET: "Få fart på Stakkevollveien"

Kan bli et løft

– En stenging av Grønnegata kan være positivt på lang sikt, men det er viktig at man hensyntar kortsiktige negative effekter av et slikt tiltak. En grønn byutvikling forutsetter et attraktivt bysentrum og da må man hensynta både den miljømessige og den økonomiske bærekraften, forklarer Nymark.

Hun mener videre at det kan åpnes for varetransport i Sjøgata.

– Om man får bort gjennomfartstrafikken fra Grønnegata så vil jo gata bli mer attraktiv for både publikum og de næringsdrivende. Det kan bli et løft for gata, på lang sikt.

BUSSPRIORITERING: Magnar Nilssen i Nobina mener at bussene må prioriteres for å oppnå kommunens miljømål. Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø
KAPASITET: Øystein Miland i Troms fylke sier at dagens infrastruktur er for liten for ønsket kollektivvekst. Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø
HØRING: Ingrid Marie Kielland ledet høringen om kommunens klima- og miljøplan. Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø
BUSSBOSS: Magnar Nilssen i Nobina vil at Grønnegata skal være forbeholdt busser. Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø