Det patenterte produktet Olivita har vært i handelen i ti år og er det eneste kosttilskuddet som kombinerer selolje og olivenolje. Mesteparten av salget skjer på det norske markedet, men nå håper selskapet at nye markedsmuligheter kan åpne seg i Spania og Dubai.

Har tro på produktet

I 2013 fikk selskapet tillatelse til å selge produktene sine i Kina, men har møtt på hindringer og krav fra kineserne som har ført til marginalt salg. Nå håper imidlertid professor Bjarne Østerud at nye markedsmuligheter åpner seg takket være den spanske kirurgen og professoren, Mario Trelles. Han er denne uken i Tromsø for å lære mer om Olivita.

– For åtte måneder siden ble jeg kjent med Olivita i Dubai hvor jeg møtte styrelederen i forbindelse med at selskapet ville satse i Midtøsten. Jeg tror potensialet er stort for å bruke Olivita forebyggende og det er et potensielt stort marked for Olivita både i Spania og Dubai, mener Trelles.

Som kirurg mener spanjolen at produktet vil ha en viktig effekt etter en operasjon. Etter selv å ha testet Olivita noen måneder, mener han å se effekten av det.

– Pasientene vil komme seg lettere til hektene med bruk av produktet. Jeg føler meg selv i bedre form, jeg er mindre stiv i kroppen og har ikke lenger skjelvinger i hendene.

Forebyggende effekt

Østeruds egen sykdomshistorie er noe av årsaken til at Olivita så dagens lys. Han er arvelig belastet med familiær, genetisk disposisjon for tidlig hjerte- og karsykdom og ville finne et kosttilskudd som kunne hindre for tidlig død. Sammen med forskerkollega Edel Elvevoll fant de fram til en kombinasjon av flerumettede omega-3 fettsyrer, antioksidanter og komponenter som forebygger betennelsesrelaterte sykdommer. Det fant de i kombinasjonen av selolje og olivenolje. Selskapet hevder at Olivita forebygger hjerte- /karsykdom.

På grunn av EU-regler er det ikke lov å selge produktet i Spania fordi det inneholder selolje. Privatpersoner kan imidlertid kjøpe produktet fra Norge. Leger kan foreskrive Olivita til pasienter og det kan kjøpes på internett fra Norge.

– Olivita er et naturlig produkt som er tryggere å bruke enn farmasøytiske produkter. Det er et produkt uten bivirkninger, sier Mario Trelles.

Optimistisk

Olivita AS har tre ansatte og omsatte i fjor for rundt fem millioner kroner.

– Salget har økt jevnt og trutt hvert år. I tillegg til internett selges det i en sportsbutikkjede, i helsekostbutikker og på helseklinikker, sier daglig leder Børge Robertsen.

I tillegg til fremstøtet i Spania og Dubai har selskapet også planer om salgsfremstøt i Midtøsten og Asia.

– Jeg er optimist. Det er å komme seg ut av Norge er viktig for oss. I Asia og Midtøsten har vi ikke problemer med at det er selolje i produktet. Folk her begynner å få mer vestlige sykdommer som for eksempel hjerte-/karsykdommer, noe Olivita vil kunne forebygge, sier Bjarne Østerud.