Pasient- og brukerombudet skriver i årsmeldingen for 2015 at det er svært problematisk at Universitetssykehuset Nord-Norge ikke besvarer ombudets forespørsler om opplysninger i rimelig tid, slik de er lovpålagt å gjøre.

– Så lenge jeg har vært ombud har vi hatt problemer med å få svar på henvendelser til UNN. Vi må ofte purre på svar, og noen ganger får vi ikke svar i det hele tatt, sier pasient- og brukerombud Odd Arvid Ryan.

LES OGSÅ: Kvalitetsleder ved UNN: – Det finnes ikke unnskyldning

Halvannet år

På det lengste tok det halvannet år før Ryan fikk informasjonen som var etterspurt, etter at saken hadde vært innom både Fylkesmannen og Statens helsetilsyn. Først da UNN ble varslet av Helsetilsynet om døgnmulkt på 10.000 kroner for hver dag som gikk uten svar, fikk de det de trengte.

– Vi fikk inn en klage etter at en pasient hadde opplevd komplikasjoner etter behandling ved ortopedisk poliklinikk i april 2014. Først i slutten av oktober 2015 fikk vi svar, sier han.

Fylkeslege Svein Steinert bekrefter at dette stemmer.

– Og det var ikke en spesielt vanskelig eller omfattende sak, sier fylkeslegen.

Trenger informasjon

Ryan forteller at ombudet er helt avhengig av en god dialog med sykehuset for å avklare alvorlighetsgraden av de klagene de får.

– Vi kan ikke konkludere i slike saker uten å få den relevante dokumentasjonen fra UNN. Vi får med andre ord ikke gjort jobben vår, sier han.

Ved flere anledninger har ombudet vært nødt til å sende klagesaker videre til Fylkesmannen grunnet manglende svar fra sykehuset.

– Men også der har de vansker for å få svar innen fristene de gir. Dette er sløsing med offentlige ressurser, det bryter ned tilliten mellom pasient og helsevesen – som vi har som målsetting å gjenopprette, forklarer han.

Flere tilfeller

Steinert opplyser at Fylkesmannen møter samme utfordring ved UNN.

– I for mange saker må vi purre på sykehuset for å få svar på de fristene vi har satt. Vi har hatt flere tilfeller hvor vi har måttet sende saken til Helsetilsynet for å legge ytterligere press på sykehuset, forteller fylkeslegen, og understreker at det likevel kun er unntaksvis at det tar halvannet år før de får svar.

– Det er leit. I mange av disse sakene kan det være alvorlig hendelser og i verste fall dødsfall involvert. Det å vente på en klagesak kan forsinke sorgprosesser, og gjøre at man ikke kommer seg videre og får forsont seg med det som har skjedd. Det har betydningen for pasienten og pårørende å få den avklaringen.

Tre varsler om døgnmulkt

Fra slutten av 2014 til 2016 har UNN mottatt tre varsel om døgnmulkt fra Helsetilsynet i slike saker.

– Men det er mange ganger vi får svar på våre henvendelser før det går så langt, opplyser fagsjef i Statens helsetilsyn, Toril Sagen.

Hun har ikke konkrete tall på hvor mange ganger Helsetilsynet har vært nødt til å etterspørre informasjon fra UNN på vegne av Fylkesmannen.

Både Pasient- og brukerombudet og Fylkesmannen har ved flere anledninger tatt opp problematikken direkte med UNN og Helse Nord.

– Det er et problem sykehuset og Helse Nord erkjenner og tar på alvor, og jeg har inntrykk av at svartiden bedret seg noe i 2015, sier Steinert.

MÅ SENDE VIDERE: Fylkeslege Svein Steinert opplyser at Fylkesmannen flere ganger har måttet sende saker videre til Statens helsetilsyn for å få svar fra UNN. Foto: Marius Fiskum