Lørdag gikk fylkesårsmøtet til Troms SV av stabelen i Tromsø, som i tillegg til å ta opp fiskeripolitikk, også diskuterte en moderne versjon av Nord-Norgebanen. Stortingsrepresentant Torgeir Knag Fylkesnes talte til sine partifeller om viktigheten av å knytte Nord-Norge til et nasjonalt høyhastighetsbanenett som en del av et grønt skifte. I samarbeid med Norsk Bane AS har Fylkesnes utformet en søknad om finansiering av utredning av lyntog fra Trondheim til Tromsø, som ifølge beregningene dermed vil kunne frakte folk fra Tromsø til Oslo i løpet av seks timer, som for mange vil være et alternativ til fly.

– Nord-Norge opplever en enorm vekst i både fiskeri-, godstrafikk og turisme, og vi har ingen reelle grønne alternativer i dag. Dette prosjektet kan også utvikles videre i Arktis, og binde oss sammen med for eksempel Russland via Finnmark, og det gir oss enorme muligheter med tanke på gods- og passasjertrafikk i nord.

Jobber med finansiering

Fylkesnes sier at utredningen må være så grundig at den kan anses som en bestillingsmal for å få gjennomslagskraft hos sittende regjering. Totalkostnader, traseer og utfordringer må kartlegges grundig, og tida er allerede knapp.

– Vi er i dialog med Sparebank1 Nord-Norge og Nordland fylkeskommune om finansiering. Troms fylkeskommune har allerede sagt ja til å være med på dette. Min drøm er få finansieringen i orden i løpet av én måned, slik at vi har en ferdig rapport klar til høsten når fylkeskommunene skal gi innspill til Nasjonal Transportplan. Vi ser for oss en eventuell realisering rundt 2020, sier han.

Positiv partileder

Audun Lysbakken som også var til stede under fylkesårsmøtet i Troms SV, synes at det er en spennende idé med lyntog. Nå vil han overbevise landets befolkning om et uforløst potensial.

– Vi jobber nå med en ny lyntogutredning som skal gjelde hele landet. Vi må få ned CO₂-utslipp til null om vi skal nå klimamålene, og da må vi tenke andre alternativer enn fly og bil. Lyntog vil også binde sammen Nord-Norge med resten av landet, og det hadde vært utrolig spennende om fremveksten av et nasjonalt stamnett av lyntog startet her i Tromsø, sier Lysbakken.

Ventet på tog i 50 år

Selve ideen om tog i nord er ikke ny, da Troms SV har hatt saken på blokka i nærmere 50. Fylkesleder Bjarne Rohde sier at ideen om lyntog er spennende utvikling i saken.

– Det som er nytt her er konseptet med lyntog, som vil være et reelt bindeledd mellom nord og sør. Jeg håper at det vil skape et bredere engasjement nasjonalt sett. Vi må få flere til å forstå at vi behøver nye og grønne alternativer, og at det haster, sier Rohde.

DRØMMER OM TOG: Stortingsrepresentant Torgeir Knag Fylkesnes jobber nå med å få finansieringen av en første delrapport klar, og håper å gå gjennomslag for en full utredning av lyntog til Tromsø. Foto: Tom Benjaminsen Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø
POSITIV: Fylkesleder Bjarne Rohde mener at ideen om lyntog er en ny og spennende tanke i saken om Nord-Norgebanen. Han håper at det skaper et bredt engasjement nasjonalt. Foto: Tom Benjaminsen. Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø