Skredfaren i fjellene på Kattfjordeidet har flere ganger ført til at veien har blitt stengt. Forrige uke var veien stengt fra søndag til fredag, og torsdag åpnet den igjen etter å ha vært stengt siden tirsdag denne uken.

Lang omvei

Geir Arne Winther bor i Kattfjord, og når veien stenges, er han nødt til å kjøre veien som går forbi Straumsbukta for å komme seg til og fra byen. Det tar to timer én vei.

– Dette er en vei som har vært stengt flere ganger så langt i år. Nå går vi inn i en periode med flere stengninger. Det ser ut som at veivesenet har blitt overforsiktig, sier Winther.

LES OGSÅ: Flere stengte veier på grunn av skredfare

Kattfjordeidet er et område som er flittig brukt, både av turistoperatører og turgåere. Det betyr at parkeringsplassene ofte fylles opp.

– Det virker som at veivesenet tenker på dem som står parkert der i flere timer når de vurderer stenging, sier Winther.

– Flytt veien

Han mener problemet ville vært løst om veien hadde blitt flyttet.

– Hvis de hadde hørt på folket her ute da de planla veien, hadde veien vært på den andre siden av innsjøen. Da hadde det ikke vært skredfare ved veien, sier han.

Ettersom så mange bruker området, mener han parkering er nødvendig. Men nå ligger parkeringene i et skredfarlig område. Det hadde de ikke gjort om veien hadde vært flyttet, hevder han. Han ønsker også å få veien inn i et skredsikringsområde.

Problematisk område

Edel Austlid, seksjonsleder for veiavdelingen i Troms hos Statens vegvesen, forteller at Kattfjordeidet er et problematisk område – slik som alle skredutsatte områder.

– Skulle veien ha vært plassert annerledes da den ble bygget?

– Det er lett å være etterpåklok. Men dette var vurderingene som ble gjort da. Jeg har ikke dokumentasjon for det, men skredproblematikken kan ha vært mindre da veien ble bygget enn nå. Dagens situasjon er at vi har denne veien, sier hun.

LES OGSÅ DEBATTINNLEGGET: «Kan dem ikke bare få lov å daue?»

Sikringsbehov

Austlid forteller at det i desember ble presentert et dokument som omhandler skredsikringsbehov for fylkesveiene, og i det var Kattfjordeidet presentert som et punkt med behov for sikring.

– Behovene er delt inn i høy, middels, og lav klasse. På Kattfjordeidet er det tre skredpunkt, to i lav kategori og ett i middels. Hvis noe skal gjøres, er det snakk om terrengtiltak, sier Austlid.

Terrengtiltak er ikke billig, og det er mange prosjekter i Troms som har høyere skredfare og behov for sikring.

– Vi har laget et faglig grunnlag for dette, men det er fylkeskommunen som setter prioriteringene, sier hun.