Hvis man skal tro Sjøfartsdirektoratet som oppsummerer forliset på følgende måte, gikk det stille og rolig for seg:

29.06.1983. Ulykkestype: Kontaktskade, Kaier, bruer etc. Døde/savnede: 1. Geografisk område: Hovedleia Lødingen – Tromsø. Farvann: Kanal, elv, bøyerekke e.l. Vindretning: Stille. Lysforhold: Lyst. Sikt: God sikt (over 5 N.mil). Navn: DURRELL. Callsign: LM4805. Fartøygruppe: Fiskefartøy. Byggeår: 1975. Skadeomfang: Fartøy alvorlig skadet.

Uløste spørsmål

Det byråkratiske språket skjuler mye, som for «Tromsø»s journalist skriver fra sjøforklaringen 1. juli 1983:

– Det er fortsatt svært mange uløste spørsmål rundt forliset til sjarken «Durrell».

Og som sjøfartsinspektør Odd E. Henriksen sa:

– Det er nesten helt uforklarlig hvordan «Durrell» kunne kollidere med brua.

«Durrell» var heleid av de to fiskerne, et brødrepar fra Hitra, som var om bord da ulykken inntraff. Ifølge øyenvitner på «kameratbåtene» rundt «Durrell» var de ingenting som tilsa at båten plutselig skulle kollidere med Tromsøbrua. Båtføreren (63) som omkom ble også observert i styrehuset etter ulykken.

Unødvendig dødsfall

– Det virker derfor så unødvendig at 63-åringen skulle omkomme. Hvordan har dette hendt og hvorfor forandret plutselig «Durrell» kurs? Dette er spørsmål vi må ha svar på for å kunne en mulig årsak til ulykken, sa sjøfartsinspektør Henriksen til «Tromsø».

Den andre fiskeren om bord, den forulykkedes bror (57), hadde lite klargjørende å bidra med. Etter at broren hadde overtatt roret ved Loppa hadde de to hatt lite kontakt med hverandre.

57-åringen hadde dessuten drukket et ukjent antall flasker pils og befant seg i lugaren sin da «Durrell» traff Tromsøbrua. Hvorvidt broren hadde drukket alkohol, kunne han heller ikke svare på.

Full fart forover

Under sjøforklaringa kom det imidlertid fram flere forhold rundt ulykken. Blant annet hadde båtføreren gjort full fart forover etter sammenstøtet med fenderverket. Dette skadet båten ytterligere og førte til at båten gikk fort ned i sjøen.

Da den overlevende broren kom seg opp på dekk, lå allerede store deler av sjarken under vann. Broren så han ingenting til.

SKUELYSTNE: Det var mange som stakk innom for å granske skadene på "Durrell" etter at gutta på Isachsen-verftet hadde fått den hevet. Foto: Bjørn Arne Johannessen