– Alt er ekte her inne. Det er samme stoler, instrumenter, elektronikk og fysiske forhold. Det eneste som mangler er realistiske bevegelser, forteller førsteamanuensis og forskningsgruppeleder Vegard Nergård ved Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet ved UiT.

Nergård og hans 10-hodede forskningsgruppe er i ferd med å få sitt foreløpig siste forskningsverktøy montert – en fullskala flysimulator for flytypen Boeing 737–800.

– Det er en flytype som brukes av både Norwegian og SAS, og som er veldig vanlig å bruke i Nord-Norge og nordområdene, sier Nergård.

Fullstendig likt

I tillegg til at cockpiten er fullt utstyrt med det samme innholdet så er det like utenfor flyrutene montert visuelle systemer som dekker hele synsfeltet. Der vil pilotene kunne se grafikk over rullebanene – og omgivelsene – til samtlige store flyplasser i nord.

– Vi har blant annet Tromsø, Bodø, Murmansk, Longyearbyen og fire-fem andre flyplasser, forteller Nergård.

LES OGSÅ: Håper å starte ny rute fra Tromsø til sommeren

Stipendiat Bengt Svendsen sier at grafikken er svært realistisk.

– Du kan se Buren, Blåmann og de andre fjellene på Kvaløya og kjenne igjen alle de kjente landemerkene for innflygningen til Tromsø, forteller han.

Naturtro grafikk

Tanken er at simulatoren skal bli mer realistisk med tanke på å fly i arktiske områder.

– Vi ser for oss at vi skal kunne samarbeide med eksempelvis Meteorologisk institutt og andre som har datagrunnlag som vi kan bruke i simuleringene, sier Nergård.

Flysimulatoren skal hovedsakelig brukes til å forske på blant annet flysikkerhet, klimatiske forhold, menneskelige utfordringer og reaksjoner. Det vil si at den ikke skal brukes i den vanlige bachelorutdanningen for piloter som gis ved UiT. Denne skal fortsatt foregå på Bardufoss.

– Vi skal se på hvordan lokale forhold her i nord, slik som vær, klima, lys og mørke, påvirker måten pilotene reagerer, kommuniserer og samhandler med hverandre, forteller Nergård.

Dessuten skal simulatoren brukes til såkalte worst-case-scenarios.

Skal forske på ekstreme forhold

Alt som kan gå galt i forbindelse med en flyging skal testes ut i trygge omgivelser.

– Vi skal forske på hvordan man kan håndtere ising, glatte rullebaner, ekstremt vær og andre forhold, sier Svendsen.

LES OGSÅ: Vil ha lyntog til Tromsø

UiT har brukt et par millioner kroner på å få simulatoren, som er den eneste i sitt slag i Norge.

Han sier at man også har hatt en tett dialog med flybransjen i forkant av innkjøpet og at tilbakemeldingene fra selskapene er svært positive.

– De er veldig fornøyde med at det etableres et operativt forskningsmiljø innenfor faget i Norge, sier han.

Vil «fly» sammen

Tirsdag skal monteringen av simulatoren være ferdig. Da vil hovedleverandøren – det kanadiske selskapet Flightdeck Solutions – være ferdige, og «jomfruturen» skal gjennomføres ved en åpningsseremoni.

– Da vil et team av piloter – en fra Norwegian og en fra SAS – fly sammen. Det vil være et signal om at selskapene konkurrerer i luften, men om sikkerhet samarbeider de tett, sier Nergård.