60-åringen jobber til daglig med byggforvaltning i Tromsø kommune og har selv drevet med helårssykling i flere år.

– Jeg har syklet til og fra jobb, både fra Fagereng og langs Dramsveien, og det er ikke egnede veier for sykkel. Et annet problem med Tromsøya er alle bakkene vi har her. Jeg mener vi må tenke alternativt ettersom det ikke er plass til å bygge sykkelveier flere steder på Tromsøya, sier Olsen, som tidligere også har jobbet med utbygging av sykkeltraseer i Tromsø kommune.

Han viser til at kommunen har ambisjoner om tofelts sykkelvei langs Stakkevollveien, men at noe annet da må rives for å få plass til sykkelveien. Det har man ikke mulighet til å gjøre overalt, påpeker han.

Hovedtunnel

Olsen foreslår at et nett med sykkeltunneler kan bygges ut i flere etapper, med en hovedtunnel fra nord til sør med utslag i sentrum, Hamna og i området ved universitetet og UNN.

LES OGSÅ: Vil bruke millioner på sykkelvei langs farlige strekninger

Tunnelen kan ifølge 60-åringen finansieres gjennom en Tromsøpakke 4, og med statlig støtte til sykkelveiutbygging og belønningsordninger.

– Deretter kan nye tunneler bygges ut dersom økonomien gjør dette mulig. En viktig finansieringskilde kan være store utbyggere som i utbyggingsavtalene normalt pålegges å dekke utbygging av infrastruktur som vei, vann og avløp, foreslår Olsen.

Han legger også til at det vil være stort behov for tunnelmassen etter boringen til blant annet byggeprosjekter langs Stakkevollvegen og for utfylling i sjøen.

Risikofri helårssykling

Utbyggingen av sykkeltunnel på Tromsøya vil ifølge Olsen avlaste det ordinære og overbelastede veinettet ved at langt flere kan bruke sykkel til og fra skole og arbeidssted. I tunnelene vil det heller ikke være støv.

– Dette vil muliggjøre risikofri helårssykling, uten fare for å bli nedkjørt av biler og busser, samt at fotgjengere kan disponere fortau og gang- og sykkelveier, mener Olsen.

– Og så er det dette med klima og det faktum at vi har lange vintre i Tromsø. Om vinteren er det også et problem med brøyting og manglende fortau slik at man ofte må sykle i veibanen. Mesteparten av året er det ugunstig å sykle her. Det er i tillegg mye hyggeligere å sykle i tunnelen om vinteren i grei temperatur, skjermet for vær og vind. Det vil bidra til å få flere som bruker bil istedenfor sykkel, og så får man i tillegg mosjon, sier 60-åringen.

Sykkelutleie

En sykkeltunnel kan man også kombinere med sykkelutleie dersom man etablerer det ved hver tunnelinngang, forteller Olsen.

– I hver inngangsportal plasseres et større antall sykler som en kan benytte ved å kjøpe et abonnement og løse ut ved hjelp av app på mobil plattform eller kort.

Han viser til at dette blant annet er etablert i Oslo med stor suksess.

– Disse syklene vil ikke utstyres med vinterdekk og vil kun være til bruk i tunnelene om vinteren. Om sommeren kan de også benyttes utendørs, foreslår han.

– Det er noen ildsjeler som sykler året rundt, men å få den vanlige mannen i gata til å sykle, er ikke like lett. Jeg vil tro at sykkeltunnel er realistisk, men det krever selvsagt at politikerne, kommunen, fylkeskommunen og veivesenet gjør noe for at det skal skje, sier Olsen.

Et forslag for fremtiden

Byråd for byutvikling, Ragni Løkholm Ramberg (Ap), mener forslaget er interessant.

– Jeg tenker umiddelbart at dette høres ut som et veldig dyrt prosjekt. Nå vil ikke jeg være negativ. Alle forslag til hvordan vi kan gjøre Tromsø til en bedre sykkelby er interessante og hjertelig velkomne, men dette høres ut som noe som ligger langt inn i fremtiden, sier byråden.

Krever en annen økonomi

Hun forteller at det nettopp er vedtatt en sykkelstrategi for Tromsø hvor det skal bygges sykkeltraseer langs de mest brukte veiene, deriblant Strandvegen og Dramsvegen.

– Det er nok mer tilgjengelig for oss og noe vi må begynne med. Det ligger flere spennende løsninger der. En ny Stakkevollvei med sykkeltrasé er veldig viktig, og vi håper også å få på plass sammenhengende sykkelveier som vil gjøre det mer attraktivt å være syklist i Tromsø, sier Ramberg, før hun legger til:

– Vi har en utfordring med klimaet, det vet vi som bor her, og det vil selvsagt være en kostnad med vedlikeholdsarbeid av sykkelveiene. Men en så stor investering som bygging av sykkeltunnel fordrer en helt annen økonomi enn det vi har på sykkel i dag.

VIL HA SYKKELTUNNEL: Knut Bjarne Olsen (60) har syklet til jobb 200 dager i året i fire år. Han mener klimaet og dårlig tilrettelegging for syklister gjør at vanlige folk ikke vurderer sykkel fremfor bil. En sykkeltunnel vil kunne endre på dette, mener 60-åringen. Foto: Trond Tomassen