Det er tanken bak forslaget som blir lagt fram for kommunestyret onsdag etter påske.

Flere lærere skal gi mulighet til undervisning i mindre grupper – noe som i sin tur forhåpentlig skal føre til bedre læringsmiljø for elevene.

– Vi starter allerede nå til høsten med ti stillinger. Deretter er tanken at vi skal ha en opptrappingsplan med ytterligere ti stillinger per år fram til skoleåret 2019/2020, sier kommunaldirektør Kari Henriksen.

Les også: Slik vil de bruke de nye lærerne

Bedre læring

Ifølge henne vil styrkingen av Tromsø-skolen med så pass mange stillinger gi elevene et bedre læringsutbytte og på alle måter være positivt for skolene.

– Det gir oss større handlingsrom til å sette inn ressurser på å styrke de områdene der det trengs, sier Henriksen.

Satsingen er forankret i de nåværende byrådspartienes «Kystens Hus-erklæring», og finansieringen av satsingen er bakt inn i årets budsjett og i økonomiplanen for de neste årene.

– Det vi leverer til politikerne er en faglig vurdering og prioritering av vedtaket de har fattet. At vi foreslår den aktuelle fordelingsnøkkelen kommer av at vi ønsker å se på helheten, sier Henriksen.

Les også: Nesten en fjerdedel av lærerne i tromsøskolen er midlertidig ansatt (iTromsø Pluss)

De største får mest

De 40 stillingene vil fordeles ut fra et prinsipp om at de største skolene skal få flest undervisningstimer – og at man i starten av satsingsperioden skal kanalisere lærere til de øverste trinnene.

– Det begrunner vi med at de laveste trinnene har blitt styrket en del tidligere – både lokalt og sentralt. Men over fire år så vil samtlige klassetrinn ha fått ekstra ressurser, sier Henriksen.

Når alle lærerne er fordelt vil ungdomsskolen ha fått åtte nye stillinger, mellomtrinnet ha fått 17 og barnetrinnet ha fått 12. De tre gjenstående stillingene skal brukes som ekstra ressurser.

Les også: Slik vil elevene forebygge mobbing

Sentral støtte

Tanken var først at de tre stillingene skulle plasseres på rådhuset, men det ønsket ikke byrådet.

– Byrådet ville at stillingene skulle legges ut på skolene. Men byrådet har samtidig sagt at vil skal utrede om kan man styrke kompetansen i fagavdelingen på rådhuset, sier Henriksen.

– Dette skal bidra til at vi har oversikt over aktuell forskning, og at vi kan bidra med å ha trøkk og kompetansevekst ute i skolene.

Å REGNE MED: 40 nye lærere skal fordeles i Tromsøskolene de nærmeste fire årene for å styrke lesing, skriving og regning. Foto: Lars Åke Andersen