LANES: Han viser til at barn som blir mobbet kan pådra seg alvorlige psykiske helseproblemer.

– Nar man mobbes over lengre tid rammer det barnets selvfølelse og selvtillit. Selvfølelse dreier seg om hvordan barnet ser på seg selv, og hvilken oppfatning barnet har seg selv. Hvis man utsettes for mobbing får man gjerne en selvfølelse som sier at «jeg er ikke verdt noe», sier Mørch.

Les også: Familie har i lang tid kjempet for at barnet skal slippe mobbing.

Å bli utsatt for mobbing kan prege et menneske resten av livet.

– Mobbing gir store konsekvenser for barnets evne til å ta initiativ, barnets evne til å takle dagliglivets utfordringer, og barnets evne til å skaffe seg venner på bakgrunn av erfaringene det har fra tidligere.

Les også: Vil gi dagbøter til skoler.

Tragedie

– Når selvfølelse og selvtillit brister kan det ha stor betydning for hvordan man fungerer som voksen. Man kan som følge av mobbing pådra seg ytterligere psykiske helseproblemer.

Les også: Byråden skal møte med moren.

Ifølge Mørch er den vanligste diagnosen depresjon.

– Det finnes eksempler på at mobbesaker ender opp i en tragedie, og mobbeofferet tar sitt eget liv, sier Mørch.

iTromsø har i etterkant av mandagens mobbesak fått en rekke henvendelser fra andre foreldre i tromsøskolen, som forteller lignende historier. Foreldre forteller om barn under ti år som ikke ønsker å leve lenger. De forteller om barn som er redd for å gå på skolen, og tilfeller hvor foreldrene møter opp i skolegården for å passe på ungen sin selv.

– Mobbing går enormt mye ut over barns mulighet til å lære. Den eneste muligheten for å lære er å trives på skolen. En konsekvens av mobbing kan rett og slett være at barnet ikke får utdannelse og blir fattig.

Les også: Rektor: - Jeg ser ikke noe vi kunne gjort annerledes.

Skolebytte

Mørch er tydelig på at det i saker hvor det kreves at et barn bytter skole, bør være mobberen som må skifte skole.

– Skolen bør imidlertid klare å løse saker slik at begge elevene kan forbli på samme skole, mener han.

Les også: Kommentar: "Mobbing i skolen".

Mørch understreker viktigheten av at skolen gjør riktige og reelle vedtak og tiltak.

– Det er ikke sånn at et barn kan velge å overse å bli mobbet, eller få beskjed om å ikke bry seg om det. Det er umulig, mobbing er for inngripende i livet.

– Forstår barn hva som egentlig er mobbing, og hva som ikke kan betegnes som mobbing?

– Man kan ikke forvente at barn kjenner definisjonen av mobbing, og barn kan gjerne bruke begrepet feil. Det har imidlertid ingenting med saken å gjøre. Hvis barnet gruer seg til å gå på skolen, og føler seg plaget er det tilstrekkelig for at skolen skal gripe inn. Man trenger ikke oppfylle en liste av kriterier, utgangspunktet skal være at barnet føler seg krenket, slår Mørch fast.

Les også: Har fått 196 mobbesaker på fire år.