Daglig leder Tom Schreuder forteller at eierne – i utgangspunktet – satt opp et budsjett på 50 millioner kroner. Men fordi entreprenørene ikke sto på rekke og rad da anbudsrunden startet, kom den første sprekken på åtte millioner kroner allerede ved kontraktsinngåelsen.

Ytterligere 10 millioner

– Deretter kom valutasmellen da sveitsiske myndigheter slapp francen fri etter en rekke støttekjøp i fjor høst. Dermed gjorde valutaen et byks på over en krone så å si over natten. Det alene utgjorde syv–åtte millioner kroner ekstra til den sveitsiske leverandøren, forteller Schreuder.

Beholdt roen

Til tross for budsjettsprekken, beholdt eierne – som sto samlet om investeringen – roen.

– Vi tok sjansen på at francen ikke skulle vokse inn i himmelen. Og ganske riktig: Sakte, men sikkert begynte nedturen. Likevel var eierne ikke helt sikre og valgte til slutt å fryse francen i mai i år. Det resulterte i at tapet ble redusert til «bare» to millioner kroner.

Smell nr. 2

Men overraskelsene stoppet ikke med det. Etter hvert som arbeidet kom i gang på nedre og øvre stasjon, ble det konstatert at fundamenteringen i grunnen ikke var som ønskelig.

– Totalt måtte vi gjøre utbedringer for åtte millioner kroner. Blant annet måtte vi grave oss åtte meter ned for å finne fjell rundt nedre stasjon. Derfor ble betongkonstruksjonene en betydelig kostnad.

Også på fjellet

Ifølge Tom Schreuder måtte det også gjøres forsterkninger oppe på fjellet.

– Det ble imidlertid ikke konstatert før gondolene ble fjernet.

– Uansett: I dag sitter vi med et topp moderne anlegg som er dimensjonert for de neste 50 årene. Kapasiteten er økt betraktelig og vi har fått en fjellheis tilpasset alle typer brukere. Det merker vi på antall passasjerer.

Rekordår

2014 ble en økonomisk gullgruve for Skips AS Nordfisk. Omsetningen ble doblet fra året før – til 22 millioner kroner. Resultatet før skatt endte på over seks millioner kroner, mens egenkapitalen ble fylt opp og lød på nesten 12 millioner kroner ved årsskiftet.

– Før anleggsperioden startet i fjor høst, valgte vi å holde hjulene i gang ut august. Da hadde vi fraktet 103.000 passasjerer til fjells. Med økte billettpriser i tillegg, fikk vi en pluss på bunnlinjen. Det er fantastisk etter rekordåret.

Leide ut

Driften av Fjellheisen har ikke alltid vært i regi av Jakobsen-familien.

– I 2002 valgte vi å inngå en leieavtalen med Restaurantgruppen Holding AS (RGH). Det skyldes – ene og alene – driften av Fjellstua og at vi ønsket en profesjonell aktør inn.

– Etter det hadde vi kun leieinntekter. Likevel produserte vi overskudd helt til smellen kom i 2012. Da fikk vi et underskudd på 1,2 millioner kroner fordi vi ikke fikk inn leien – noe som til slutt gjorde at avtalen ble sagt opp.

Mye vedlikehold

– Etter ti års «fravær», ble 2013 året da vi innså realitetene. Vi satt med et 55 år gammelt anlegg som umiddelbart kostet oss flere millioner i vedlikehold. Til tross for det, leverte vi plusstall, sier Schreuder.

Etter en drøy ukes drift av nyanlegget, jubler både han og byens befolkning. Alle er storfornøyde med tingenes tilstand.

Flere på én uke

– Ser vi på tallene, har vi fraktet flere passasjerer på en drøy uke enn det vi gjorde i hele april i fjor. Det lover godt for fremtiden.

– Før åpningen, bestemte eierne at vi skulle redusere billettprisen for barn og fryse prisen til byborgerne. Til gjengjeld må tilreisende ut med litt mer. Det håper vi skal gi resultat i form av flere som ønsker seg til topps, sier Tom Schreuder.